Konferens 2015: Strukturomvandling i det svenska lantbruket

Senast ändrad: 11 augusti 2022

Framtidens lantbruks dag 2015 hette Strukturomvandling i det svenska lantbruket - vilka alternativ har vi? Dagen gav perspektiv på utvecklingen med internationella utblickar och tillfälle till diskussion om framtida utmaningar för forskning, politik och praktik.

Bakgrund

Strukturomvandlingen i det svenska lantbruket fortsätter mot större enheter och koncentrationen av olika produktionsformer till olika delar av landet fortgår. Samtidigt ökar inte avkastningen längre vid de stora enheterna och utarmningen av den biologiska mångfalden fortskrider. Utvecklingen reser frågor om lantbrukets långsiktiga hållbarhet och produktivitet samt dess roll i samhället.

Se programmet för dagen här.

Filminspelningar

Förmiddagens föreläsningar hölls på engelska, se filminspelningar av dem här:

Lee-Ann Sutherland Triggering Agri-environmental Change: New trajectories in Farm Decision-making (film), Lee-Ann är Senior Social Scientist vid James Hutton Institute, Aberdeen.
Jørgen Primdahl Pathways to Sustainabe Agricultural Landscapes - Challenges and Governance Solutions (film), Jørgen är professor vid Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Köpenhamn.
Camilla Eriksson Lantbrukarens motivation - att fortsätta trots allt! (film) (på svenska) Camilla är forskare i landsbygdsutveckling vid SLU, Uppsala.

Presentationer från konferensen

Lee-Ann Sutherland, James Hutton Institute, Aberdeen, Skottland

Jørgen Primdahl, Institut for geovidenskab og naturforvaltning, Köpenhamn, Danmark

Camilla Eriksson, Institutionen för stad och land, SLU, Uppsala