Blixtria - ny app för uppfinningsrika studenter

Publicerad: 07 oktober 2016

Nu lanserar SLU Holding appen Blixtria - en app som hjälper dig att utveckla och realisera dina idéer. Blixtria har tagits fram för att användas i SLU:s utbildningar, men kan självklart användas av alla idésprutor.

Blixtria är en satsning på ett nytt läromedel som ska öka entreprenörslusten bland studenterna på SLU. Under hösten används appen i undervisningen på Skogsmästarprogrammet i Umeå.

– Vi uppmuntrar fler lärare att ta hjälp av Blixtria och låta entreprenörskap vara en naturlig del av undervisningen. Det kommer att öppna upp nya möjligheter för studenterna och deras framtida karriärer, berättar Turid Sundin Carlsson på SLU Holding.

Blixtria är en intuitiv app som baseras på affärsutvecklingsmodeller som används professionellt världen över. Det är verktyg som dagligen används i SLU Holdings arbete för att utveckla innovationer av forskningsresultat från SLU. Appen gör det enkelt att utveckla och utforma sin affärsidé. Steg för steg bearbetar användaren idén, paketerar den på ett attraktivt sätt och anpassar den till marknadens och kundens behov.

– Det är roligt att kunna bidra till att lyfta fram entreprenörskraften hos studenterna. Bredden och de tillämpbara kunskaper som SLU:s utbildningar ger gör det möjligt för många av studenterna att själva driva egna företag efter examen. På det här viset vill vi inspirera till det, fortsätter Turid.

Blixtria finns både för Android och Iphone. Appen kan laddas ned gratis från App Store och Google Play.