Expertmöte om djurs rörelser i landskapet

Publicerad: 06 oktober 2016
Thematic Workshop: Animal movements: Ecosystems and Societal Impacts

Omkring 60 personer, däribland viltexperter och viltforskare, besökte den 5–6 oktober SLU Umeå för att diskutera djurs rörelser och förflyttningar – påverkan på ekosystem och samhälle.

Syftet med dagarna var att sammanföra en tvärvetenskaplig grupp av experter för att ta itu med viktiga ekologiska och samhälleliga frågor som rör de konflikter som kan uppstå där djur och människa möts.

– Det kan handla om vindkraft, möten med rovdjur, zoonoser och förlust av viktiga ekosystemtjänster som till exempel pollinerande insekter, säger Navinder Singh, forskare vid SLU:s institution för vilt, fisk och miljö och initiativtagare till dagarna.

Deltagarna kom både från universitets- och myndighetsvärlden, däribland Vattenfall, Trafikverket och Veteskapsrådet.