Future Forests skapar ringar på vattnet

Publicerad: 28 oktober 2016

LEDARE

Bland det roligaste med att vara programchef för Future Forests är när besked kommer om nya publiceringar.  I allt högre utsträckning är artiklarna resultatet av innovativ och tvärvetenskaplig forskning. Vi ser ekologer som jobbar tillsammans med företagsekonomer eller historiker, statsvetare som jobbar tillsammans med vattenforskare eller mykologer, och så vidare. Det har tagit sin tid att skapa fungerande samarbeten över disciplingränserna. Men när det nu fungerar kan vi se forskningsfrågorna som nu ställs är mycket relevanta i förhållanden till de stora framtidsutmaningarna.

Hur försäkrar vi oss om att det som byggts upp inte rasar ihop som ett korthus när Future Forests övergår från sin nuvarande skepnad – det största skogliga forskningsprogrammet genom tiderna - till sin framtida skepnad – en framtidsplattform för skogliga frågo?

I likhet med förslagen från nationella skogsprogrammet ser vi även ett fortsatt behov av att arbeta tvärvetenskapligt kring skogsfrågorna och att skapa en plattform som kan förena forskare från många olika discipliner, universitet och institut.

Det finns goda exempel som kan visa på framtidsplattformens möjligheter. Flera projekt har uppstått i Future Forests kölvatten och dragit in ny finansiering. Bland exemplen kan nämnas ett Formas-finansierat projekt om biobränsleuttag med bibehållen biologisk mångfald och ekosystemtjänster, där ekologer från SLU samarbetar med statsvetare och historiker vid Umeå universitet. Samma sak gäller för frågor om hur policy- och regelförändringar lett till förändrad syn på skogsskötsel vid vatten. Här samarbetar bland annat hydrologer från SLU, statsvetare från Umeå universitet och skogsskötselforskare från Skogforsk. Den praktiska implementeringen av nya hydrologiska kartor är ytterligare ett framgångsrikt forskningsområde som fått finansiering utanför Future Forests och som kombinerar spetsforskning inom hydrologi med skogsteknik och skoglig planering. Det finns många fler spännande exempel som borde nämnas och slutsatsen är att när forskare från olika ämnesområden finner varandra och kreativt samarbete uppstår sprids den viktiga tvärvetenskapliga idén från Future Forests som ringar på vattnet!

Idag efterfrågar allt fler finansiärer inte bara tvärvetenskap utan också effektiv samverkan med användarna. Även här kan Future Forests visa vägen. Vi har under åren som gått kämpat oss till erfarenheter och kunskap som kommer att komma än fler till nytta i framtidsplattformen. Nätverken som skapats inom Future Forests lever vidare och levererar tvärvetenskaplig forskning i samverkan med användarna av resultaten!

Även när det gäller kommunikation har Future Forests mycket erfarenhet att bidra med. Våren och sommaren bjöd på ett intensivt program, med tre fullspäckade seminariedagar på KSLA, två exkursioner om variationsrikt skogsbruk, ett flertal seminarier under Almedalsveckan och en alldeles särskild exkursion för H.M. Konung Carl XVI Gustaf.  Över 700 personer deltog i alla dessa aktiviteter.

Jag tror många som varit med kan intyga att arrangemangen bjöd på spännande och givande inslag med högt i tak under diskussionerna. Det finns ju stor anledning att prata mer om skogen, och om vad vi ska ha den till. Idag pågår ett flertal skogspolitiska processer, både på nationell och internationell nivå, och förväntningarna på vad skogen kan ska ge är höga. Genom att skapa en arena för samtal om skogen och dess roll i samhället får forskarna både en möjlighet att föra ut sin kunskap och att samtidigt få feedback direkt från den sektor som är vår främsta målgrupp. Då är det viktigt med ett samtalsklimat där alla känner sig inbjudna.