Välkommen till Idégeneratorn 2016

Publicerad: 18 oktober 2016

Öva kreativitet, lös ett skarpt case, knyt kontakter och lär dig användbara metoder för idéutveckling!

Nu är det dags för årets upplaga av Idégeneratorn. Temat är ”Hållbara vardagsresor i årummet” och Uppsala kommun är caseleverantör.

Från idé till presentation till realisering

Idégeneratorn är en tävling där studenter från SLU och Uppsala universitet löser en frågeställning under kort tid. Studenterna delas in i grupper med  spridning av kompetens från olika studieinriktningar.

Under två halvdagar, 2 och 9 november, ges tips och metoder för caselösning, idégenerering och pitchteknik. Vid det första mötestillfället presenteras årets case ingående och experter finns på plats för att bidra med sakkunskap. Under de kommande veckorna finns tid för grupperna att arbeta med sina case och förbereda sin presentation. Det finns även möjlighet att övningspitcha inför SLU Holdings och Drivhusets affärsutvecklare.

I samband med Ultuna Näringslivsdag, den 16 november, presenterar grupperna sina lösningar inför en jury och en vinnare koras. De förslag som presenteras i tävlingen kommer att fungera som underlag för det fortsatta arbetet med utvecklingen av Uppsala.

Idégeneratorn är en fantastisk möjlighet att öva på att lösa ett skarpt case, bygga erfarenhet, skapa nya kontakter och referenser för arbetslivet och så klart ha roligt!

Fakta:

Idégeneratorn arrangeras av SLU Holding och Drivhuset i samarbete med Ultuna Studentkår, föreningen för civilingenjörer i miljö- och vattenteknik (Wawe) och föreningen för energisystemteknologerna (ES).