Institutionen har initierat åtgärder mot minskad övergödning från gårdar i Polen

Publicerad: 28 oktober 2016

Institutionen för mark och miljö har i dagarna slutfört ett pilotprojekt i Polen i samarbete med ett forskningsinstitut, en rådgivarorganisation och andra olika polska organisationer. Rådgivare i norra Polen har undervisats i hur man kan minska läckaget av fosfor och kväve och försetts med flera verktyg så att lantbrukarna lättare ska kunna greppa näringsflödena på den egna gården.

Treårigt projekt ska angripa övergödningen av Östersjön

Polen är ett av de viktigaste jordbruksländerna i EU, men är också landet med det största läckaget av näringsämnen till Östersjön. Att minska läckaget av fosfor och kväve är nödvändigt för att hejda övergödningen av detta innanhav. I ett treårigt projekt som finansierats av stiftelsen Baltic2020 har problemet med näringsläckaget från det polska jordbruket angripits genom att utbilda rådgivare. Ett femtiotal rådgivare utbildades och lika många gårdar fick sedan riktad rådgivning vid upprepade besök, för att uppmuntra lantbrukarna att göra åtgärder på eget initiativ.

Användbara markkartor

En intervjuundersökning med lantbrukarna som varit inblandade i projektet visade att de uppskattat den hjälp och råd de fått. De tyckte att markkartorna som tagits fram över gårdens samtliga fält var mycket användbara, och de tog nu också hänsyn till sammansättningen både av den egna stallgödseln och till köpt mineralgödsel i sin planering.

Lantbrukarna litade på rådgivarna, men denna yrkesgrupp har låg status i Polen. Lantbrukarna uppskattade att rådgivarna återkom flera gånger, men hade önskat att projektet varat längre för att följa upp alla åtgärder som provats. Arbetet fortsätter inom ett projekt i polsk regi: Biobalt -Miljöutbildning för en hållbar Östersjöregion med särskild tonvikt på skyddade områden och kustzoner.

Fakta:

Det finns 1,4 miljoner gårdar och c:a 1000 rådgivare. Av tradition dominerar familjejordbruket och den genomsnittliga gården är fortfarande liten (11 ha). Jordarna är sällan optimala för goda skördar. Hela 40 procent av gårdarna som ingick i den här studien hade sura jordar med lågt pH, och 30 procent hade låga halter av fosfor och kalium. Grisgårdarna i det aktuella projektet hade högst näringsöverskott och importerade mycket foder. Exporten av stallgödsel var marginell från denna gårdstyp men ungefär var femte mjölkgård exporterade betydande mängder stallgödsel till närliggande gårdar.

Barbro Ulen, Institution för mark och miljö, SLU
barbro.ulen@slu.se, 073 - 339 88 19