Ny doktorand på HUV

Publicerad: 06 oktober 2016
Bild på Francis Pius Mmanda. Foto.

Francis Pius Mmanda har nyligen antagits som doktorand på HUV. Francis kommer att utföra sina försök i Tanzania och titeln på hans projekt är ”Nutritive value and use of locally available low-cost feed ingredients for Tilapia farming in Tanzania”.

Fakta:

Francis Pius Mmanda är anställd på “Institute of Marine Sciences” i Zanzibar (Tanzania). Han antogs som forskarstuderande vid fakulteten för Veterinärmedicin och Husdjursvetenskap den 20:e september 2016. Francis är en av flera forskarstuderande inom “The Marine Science Programme: 2015-2020” som finansieras av SIDA och genomförs i samarbete med University of Dar Es Salaam, Tanzania.

Målet med Francis Pius Mmanda’s doktorandprojekt är att utvärdera de näringsmässiga egenskaperna hos lokalt tillgängliga foderingredienser som foder till olika arter av tilapia (Orechromis niloticus and Oreochromis urolepis urolepis) och dess hybrider för en uthållig utveckling av fiskodling i Tanzania.

Tilapia är den mest odlade fisken inom vattenbruket i Tanzania, och globalt, på grund av snabb tillväxt, härdighet, motståndskraft mot sjukdomar, förmåga att växa på varierande foder, förmåga att reproducera sig i fångenskap, hög fruktsamhet, hög tolerans mot låga syrenivåer, förmåga att anpassa sig till varierande salinitet och god smak på köttet.

Traditionellt använder majoriteten av de som odlar tilapia i Tanzania foder baserade på lokalt tillgängliga fodermedel från både växt- och djurriket. Det finns emellertid mycket begränsad information och kunskap om tillgänglighet, näringsmässiga egenskaper och fiskens produktionskapacitet på foder baserat på tillgängliga foderresurser.