Formas och VR-anslag till projekt om mångfald, motståndskraft, mikrobiom, mykorrhizasvampar och mikrober

Publicerad: 15 november 2016

Nyligen tillkännagav Formas och Vetenskapsrådet, VR, sina bidragsbeslut. På institutionen har Anders Dahlberg, Jonàs Oliva, Petra Fransson, Johanna Boberg och Sara Hallin fått anslag till nya forskningsprojekt.

Anders Dahlberg, Jonàs Oliva och Petra Fransson fick tre miljoner kronor vardera av Formas. Anders ska undersöka den relativa betydelsen av svampars mångfald i mark och skogsskötsel för ekosystemtjänster i boreal skog medan Jonàs ska forska på om motståndskraft mot torka och patogener balanseras vid plantering av ny skog i södra Sverige. Petra ska titta på om skogens ålder påverkar mykorrhizasvampars kolflöden och omsättningen av organiskt material.

– Jag är jätteglad över den här möjligheten att få starta ett nytt samarbetsprojekt om mikrobiell priming och nedbrytning i skogsmark. Det är extra roligt att både gamla och nya kollegor är inblandade, säger Petra Fransson.

Johanna Boberg får tre miljoner från utlysningen för forsknings- och utvecklingsprojekt till framtidens forskningsledare med projektet "Vad definierar ett träds mikrobiom, genotypen, beståndets eller landskapets egenskaper?".

Sara Hallin får drygt fyra miljoner från VR för projektet "Global utbredning, ekologiska nischer och processer för uppbyggnad av samhällen av N2O reducerande mikrober – nycklar till identifiering av den terrestra N2O sänkan".

– Det är suveränt att så många personer på institutionen fått anslag i år! Vi kan verkligen vara stolta över våra forskare, säger prefekt Jan Stenlid.