Future Forests en skola för framtidens forskningsledare

Publicerad: 14 november 2016

Formas anslag till framtidens forskningsledare tilldelas i år två forskare som är verksamma inom Future Forests. Det är Johanna Boberg, SLU, och Johanna Johansson, Södertörns högskola, som får anslaget på 3 miljoner kronor var.

Petter Axelsson vid SLU som tidigare forskat inom Future Forests får också anslag som framtidens forskningsledare. Även 2015 fick flera forskare från Future Forests ta del av anslaget, nämligen Jean-Michel Roberge, Martyn Futter och Adam Felton, samtliga vid SLU.

Andra anslag

Ryan Sponseller, Umeå universitet, får 3 miljoner kronor från Formas för forskningsprojektet ”Ta pulsen på svenska älvar: användning av metabolism för att övervaka ekosystemresponser på miljöförändringar”. Ryan Sponseller forskar inom Future Forests kring bäckars ekologi.

Vetenskapsrådet ger Hjalmar Laudon, SLU, 2,6 miljoner kronor för ett projekt om extremväder och dess effekt på löst organiskt kol i vattendrag.

Annika Mossing, kommunikatör
Fakulteten för skogsvetenskap, SLU