Nya Biotronen i Alnarp invigd

Publicerad: 10 november 2016

Den 7 november invigdes den nya klimatanläggningen, Biotronen, på SLU i Alnarp. Medarbetare vid LTV-fakulteten och särskilt inbjudna gäster, forskare och entreprenörer deltog i ceremonin på Navet.

Biotronen är en anläggning för forskning där det krävs klimatkammare med hög precision och noggrannhet vad gäller klimatfaktorer som temperatur, luftfuktighet, ljus och koldioxid. I första hand är anläggningen tänkt för växtforskning men även för annan typ av forskning som kräver klimatkammare med möjlighet till hög kontroll och sanitet.

Rolf Brennerfelt, styrelseordförande och generaldirektör för SMHI, fick äran att förklara Biotronen invigd.

Det erbjöds rundvandring i den nya anläggningen där man bland annat visade upp de 24 klimatkamrarna.