Hälsa och säkerhet på NIVA-kurs

Publicerad: 23 november 2016

Säkerhet och hälsa på arbetsplatsen går före allt annat. Under några intensiva kursdagar i Malmö diskuterades den gröna näringens arbetsmiljö och de risker arbetet med djur och gröda kan medföra. Kursen arrangerades i samarbete mellan SLU och Nordiska ministerrådets institut NIVA. Deltagare och föreläsare från Europa och USA kunde tillsammans konstatera att en god arbetsmiljö blir allt viktigare, ur personlig synvinkel men även med företagar- och samhällsperspektiv.

Kraftfulla maskiner, oberäkneliga djur, skiftande väderlek och politik är några av de faktorer som påverkar det dagliga arbetet för företagare och anställda inom de gröna näringarna. Årligen omkommer eller skadas både vuxna och barn, i samband med arbetsplatsolyckor eller oskyldig lek på fel plats.

Under tre kursdagar behandlades hälsa, säkerhet och skadeförebyggande åtgärder för lantbrukare, deras familjemedlemmar och anställda samt det ökande antalet migrantarbetare, ur ett nordiskt perspektiv. Målet var att ge deltagarna kunskap och förståelse för området, baserat på aktuell forskning.

– Arbetet med arbetsmiljö är färskvara, det måste hela tiden ses över, konstaterade professor Risto Rautiainen från University of Nebraska Medical Center i USA.

Ett stort antal ämnen stod på programmet. Bland annat diskuterades den ökande belastningen i form av stress. Till exempel kan ny teknik avlasta i arbetet men också öka stressen, även allt fler regler och lagar ökar den mentala belastningen. Allt fler företag anlitar i dag utländsk arbetskraft, här kan språkproblem göra att risken för skador ökar. Även användningen av växtskyddsmedel kräver ständig uppmärksamhet.

Kursen ”Occupational health and safety in agriculture and horticulture” arrangerades av institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi, SLU Alnarp, i samarbete med NIVA Education. NIVA (Nordiska institutionen för vidareutbildning inom arbetsmiljöområdet) är ett institut under Nordiska ministerrådet. http://niva.org/.