2016 med Heureka och SHa

Publicerad: 16 december 2016

Trettio vetenskapliga artiklar, den första webbapplikationen, implementering av ett GIS, avslut av större projekt och uppstart av nya. Återigen kan vi summera ett händelserikt år för SHa och Heurekasystemet.

För att bland annat vässa Heurekasystemet för landskapsanalyser har under året det tidigare kartverktyget bytts ut mot ett GIS. Det i kombination med befintliga optimeringsrutiner ger unika möjligheter för analyser av t.ex. kantzoner och habitat för olika arter (läs "Kan vara kostnadseffektivt med hydrologiskt anpassade kantzoner"). En annan större nyhet på systemsidan är att Heurekasystemets första webbapplikation – PlanEvalWeb – såg dagens ljus. Programvaran är utvecklad för flermålsanalys, webapplikationen gör den användbar även för deltagande planering där intressenter spridda på olika platser kan medverka. Båda verktygen används redan i intressanta projekt.

I maj beställde vi tårta till några forskare i Alnarp då de visade sig vara författare till den 30:e vetenskapliga publikationen där Heurekasystemet använts för analys sedan Heureka släpptes 2009. Nu närmar vi oss raskt 40 publikationer, glädjande nog gjorda av ett antal olika forskargrupper, även utanför SLU. Antalet examensarbeten är också högt, de närmar sig nu 30 av vilka flera har uppmärksammats som framstående arbeten. Nyligen avslutades också årets kurs i skoglig planering på jägmästarutbildningen där Heureka PlanVis har en central roll, återigen med nöjda studenter.

År 2016 var sista året för forskningsprogrammet Future Forests med vilket SHa har haft ett fruktbart samarbete inte minst kring ekologiska studier, som utveckling och nytta av lämnad hänsyn och frivilliga avsättningar. Effekter av omloppstider på dels substrat för arter på beståndsnivå och dels på mängden lämpliga habitat på landskapsnivå är ett andra exempel där Heureka använts. Vi hoppas på fortsatt gott samarbete med den plattform för forskning – också den med namnet Future Forests – som formas på skogsfakulteten efter forskningsprogrammets avslut.

Jag vill ta tillfället i akt att tacka Heureka-användare, medarbetare och andra som bidragit till ett intressant och givande år, inte minst lärarteamet i PlanVis-kursen som tycks ha skapat en kurs med lyckad blandning av förläsningar, litteraturseminarier, datorövningar och där studenterna gör egna fallstudier.