2017 – året i vardande

Publicerad: 16 december 2016

Integrerat GIS med unika möjligheter, Heureka API, skogsägarorganisationerna tillhandahåller strategianalyser, det nystartade Skogsdatalabbet@SLU och en rad andra spännande projekt. Även 2017 torde bli ett händelserikt år.

Att Heurekas habitatmodell integreras fullt ut i Heurekasystemet ger unika möjligheter och vi hoppas på intressanta tillämpningar under året som kommer! Modellen har hittills skattat arealen av framtida habitat givet en framtagen plan för skogslandskapets skötsel. I kombination med optimeringsrutinen i PlanVis är det nu även möjligt att styra skötseln mot mål som ställs – t.ex. en viss minsta areal i varje tidsperiod – för arealer av lämpliga habitat.

Under 2016 utvecklades Heureka API – application programming interface. En rad av Heurekas modeller paketeras i Heureka API för att därmed enkelt kunna implementeras i externa system, som t.ex. i system för årsvis framskrivning av avdelningsregister. Heureka API är en egen applikation inom systemet med egen teknisk beskrivning och hjälpdokumentation riktad till systemutvecklare. Vi har levererat den till några aktörer och väntar feedback under 2017. Skogsägarrörelsens tidiga version av Heureka API för framskrivning av bestånd i deras Skogsägarplan kommer att ersättas framöver. Inom skogägarrörelsen pågår en intressant Heurekatillämpning där ett antal långsiktiga strategier, t.ex. mer eller mindre ekonomiskt eller naturvårdsmässigt inriktade, tas fram för fastigheten i fråga med Heureka PlanVis. De olika strategierna används sedan som underlag för diskussioner med skogsägaren om mål och inriktning för skogsbruket. Vi följer resultaten med spänning. Äntligen ett komplement till skogsbruksplanen, hittills har tankar kring den traditionella skogsbruksplanen lätt gått till Mattias Carlssons och Ola Sallnäs rapport "Skogsbruksplanen igår som idag! som imorgon?" som skrevs 1990.

Vid SLU finns sedan en tid Ljungbergslaboratoriet som arbetar med fjärranalysmetodik och fjärranalysdata, främst riktat mot studenter. Nyligen har ytterligare ett laboratorium initierats; Skogsdatalabbet vid SLU. Laboratoriet är en ny experimentell miljö – öppet för alla – som ger tillgång till och stöd för analys av de stora datamängder som finns t.ex. från fjärranalys och de inventeringar som SLU utför. Men även stöd för Heureka-analyser.

Under 2017 fortlöper projektet VALKMAN, som syftar till att utveckla en värde- och kunskapsbaserad modell för förvaltning av landskap. För ett par fallstudieområden kommer Heureka PlanEval att användas för flermålsanalys där olika intressenter medverkar. För analyserna utarbetas ett antal kontrasterande scenarier för landskapens utveckling med hjälp av Heureka PlanVis. På tal om mjukvaror inom systemet så är Jeannette Eggers på väg att slå något slag rekord. I juni disputerar Jeannette på en avhandling i vilken tre av Heurekas programvaror använts: RegVis, PlanVis och PlanEval! Vi kommer att ha anledning att åtterkomma till hennes arbete under 2017. Missa inte det på vår webb www.slu.se/sha eller i vårt nyhetsbrev.

God Helg!