Miljonanslag till projekt om blad som sporfällor

Publicerad: 15 december 2016

Anna Berlin från institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi har fått nära tre miljoner för sitt projekt ”Blad som sporfällor för förbättrade prognostiseringsmetoder” från Stiftelsen Lantbruksforskning.

I projektet kommer Anna undersöka hur grödans blad kan användas som sporfällor. Målet är att fånga och analysera det som fastnar på grödan och påverkar växten. Projektet bygger på ett tidigare stiftelsefinansierat projekt om molekylär detektion av svampar i sporfällor. Resultatet kommer vara relevant för alla stråsädesodlare.

– På längre sikt hoppas jag att det här projektet leder till en ökad förståelse för skadesvamparnas livscykler och vilka faktorer som påverkar deras utveckling, säger Anna Berlin.

anna.berlin@slu.se, 018-671579