Miljonanslag till projekt om mark och miljö

Publicerad: 08 december 2016

Institutionen för mark och miljö fick i år sex anslag om sammanlagt nästan 18 miljoner kronor från Formas.

Nicholas Jarvis fick pengar för projektet ”Röntgentomografi av makroporflöden för förbättrade modellpredikationer av föroreningstransport i mark” och Lars Bergström för projektet ”Är tillfälliga anaeroba förhållanden i marken huvudanledningen till stora fosforläckage från åkermark?”.

Mats Larsbo kommer undersöka ”Effekter av markens organiska kolfraktioner på struktur och icke-jämviktstransport” och Sigrun Dahlin ”Rötrest och bioaska som ersättning för mineralgödselmedel”.

Gunnar Börjesson kommer att titta på ”Omsättning av humus i åkermark under odlingsåret” och Magnus Simonsson fick pengar för projektet ”Fältflödesfraktionering och synkotronljusspektroskopi på partikulär fosfor i dräneringsvatten: Förbättrad kunskap behövs för att motverka fosforläckage från jordbruksmark”.