Mentor till Mentor - avslutning för grönt integrationsprojekt

Publicerad: 08 december 2016

Mentor till Mentor är ett unikt samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet och Arbetsförmedlingen i nordvästra Skåne. Projektet avslutas i december i år.

Den 14 december bjuder vi in till ett möte i Alnarp där vi tillsammans med deltagarna kommer att presentera  vad vi uppnått.

Inom projektets ram får nyanlända med högskoleutbildning en chans att närma sig företag inom livsmedels-, trädgårds- och lantbrukssektorn. Deltagarna har genomgått ett utbildningsprogram vid SLU i Alnarp mellan juni och december i år. Utbildningen har fokuserat på entreprenörskap, odling, produktutveckling, ekonomi, marknad samt språkstöd med specialundervisning i facktermer.

Ett viktigt inslag i utbildningsprogrammet har varit kontakter med etablerade företagare i branschen. Utöver att vi har haft företagsrepresentanter som föreläsare så ser vi erfarenhetsutbytet som ett mycket viktigt inslag.

Det är vår förhoppning att Mentor till Mentor konceptet utvecklas och används!

Mer om pilotprojektet Mentor till Mentor

Program 14 december

9.30      Gemensamt fika

10.00   Presentation av uppdraget Mentor till Mentor - ett nytt arbetssätt. Projektledningen

10.30     Nya affärsmöjligheter, Thomas Björklund

10.45    Erfarenhetsutbyte mellan deltagare och representanterna för företagen. Två företagsrepresentanter och två deltagare berättar: Vad fick vi ut av våra möten?

11.15     Yrkesutvecklingsplanen, två deltagare presenterar sina planer för framtiden

11.30    Höjdpunkter under projektets gång, deltagarna summerar.

11.45    Implementering och uppskalning av Mentor till Mentor

11.55  Summering och avslutning, projektledningen

12.00   Lunchbaguette serveras. Under lunchen finns det möjlighet för dig som är företagare att ställa frågor (individuellt) till Jan Andersson från Arbetsförmedlingen

Plats: Articum, Sundsvägen 12 på SLU i Alnarp