Fisk som miljöindikator

Publicerad: 22 maj 2016

I Fisk som miljöindikator berättar vi om hur fisk beror av sin omvärld och om hur den påverkas av olika förändringar orsakade av mänsklig aktivitet. Denna kunskap utgör grunden när vi använder fisk som indikatorer på tillståndet i miljön.

Hur och varför reagerar fisk på försurning, övergödning, klimatförändringar, miljögifter, främmande arter, vattenkraft och annan fysisk påverkan på miljön? Effekten av för hårt fiske till exempel syns tydligt hos drabbade fiskbestånd genom en förändrad storleks- och åldersstruktur, en svag föryngring eller få lekfiskar. Fisken indikerar både resursutnyttjandet och miljötillståndet.

Fisk är en bra indikator

Vi känner väl till vad som är normalt – hur mycket och vilka arter som bör förekomma, hur de tillväxer, vilken variation i arvsmassan de har, hur gamla de brukar bli, vart de vandrar och vilka mängder av miljögifter de brukar innehålla. Dessutom är fisk organismer som allmänheten känner till och därför kan man enkelt kommunicera miljöproblem med hjälp av fisk, samtidigt som allmänheten genom sitt intresse kan rapportera in sina egna observationer.

Mera kunskap med våra metoder

På uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten och flera av våra länsstyrelser genomför institutionen för akvatiska resurser omfattande provfisken över hela landet med standardiserade metoder. Kunskapen om vad som är normalt och vad som händer när ett vatten påverkas ökar därför hela tiden.

Fakta:

• fisk är en bra miljöindikator
  • provfisken med stardardiserade metoder bygger upp en kunskapsbank
  • Sveriges lantbruksuniversitet samordnar på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten den nationella och regionala miljöövervakningen av fisk i Sveriges vatten

Erik Degerman, miljöanalytiker
Institutionen för akvatiska resurser, Sötvattenslaboratoriet, SLU