Biologisk bekämpning av åkertistel – en invasiv art på Nya Zeeland

Publicerad: 15 juni 2016
Åkertistel, Circium arvense

CBC och SP arrangerade tillsammans ett seminarium med titeln ”Cirsium arvense - economic impact and potential biological control of a European plant in New Zealand” som hölls av Dr Graeme Bourdot från forskningsinstitutet AgResearch på Nya Zeeland.

Ett taggigt problem som inte kan bekämpas kemiskt

Åkertistel är en art som inte finns naturligt på Nya Zealand, men har införts har införts av människan. Tisteln innebär ett stort problem i betesmarkerna och leder till stora ekonomiska förluster. Att bekämpa tistlarna med kemiska bekämpningsmedel slår ut klöverväxter, som är viktiga för kvävefixeringen och därmed kväveförsörjningen till betesvallarna. Därför behövs alternativa bekämpningsmetoder i kampen mot åkertisteln.

Svampar angriper skadade och fuktiga tistlar

Experiment med att slå vallarna vid regn har gett god effekt. Det beror antagligen på att skadesvampar lättare angriper tistlar när de är skadade och luftfuktigheten är hög. Det här är en typ av bevarande biologisk bekämpning som just nu används av många lantbrukare.

En annan metod som prövats är att sprida ut olika svampar som angriper tistlarna, bland annat bomullsmögel (Sclerotinia sclerotiorum). Bomullsmögel är en skadesvamp som kan attackera många olika kulturväxter. En annan svamp som har testats är den tistelspecifika rostsvampen Puccinia punctiformis. Bomullsmögel har gett en nedgång av åkertistel med 65 %, men tyvärr kan den inte lagras särskilt bra.

Tistelskalbaggar - en annan lovande metod

Ett tredje försök att bekämpa tistlarna med biologiska metoder har gjorts med en liten europeisk tistelskalbagge som är duktig på att tugga i sig tistelblad. Än så länge är alla dessa biologiska bekämpningsmetoder på forskningsstadiet, men Dr Graeme Bourdot har goda förhoppningar om att någon biologisk bekämpningsstrategi kommer att komma till allmän användning på Nya Zeeland.

­– Det här var ett oerhört intressant seminarium att lyssna på. Att använda biologisk bekämpning mot ogräs i större skala är än så länge betydligt ovanligare än biologisk bekämpning mot skadeinsekter och växtsjukdomar. Det skulle kunna ge stora miljömässiga och ekonomiska fördelar över hela världen, säger Margareta Hökeberg, föreståndare för CBC.

Fakta:

Det här seminariet arrangerades av CBC - Kompetenscentrum för biologisk bekämpning och SP (Sveriges tekniska forskningsinstitut) som en del i CBC:s seminarieserie om biologisk bekämpning.