Pionjärarbete om växtsjukdom som hotar odlingen av kokospalmer i Mocambique

Publicerad: 08 juni 2016

Mer än åtta miljoner kokospalmer har dödats av en bakteriesjukdom som sprider sig snabbt i Mocambique. Några av de biologiska grundförutsättningarna för denna epidemi redovisas nu i en avhandling från SLU av João Bila. Bland annat visar detta pionjärarbete vilka andra palmarter som kan vara infekterade och fungera som smitthärdar.

Kokospalmen är även känd som "livets träd", vilket återspeglar de oändliga användningsområdena för trädets olika delar. Kokospalmen är en viktig gröda i Mocambique, och bidrar till inkomster och tryggad livsmedelsförsörjning för miljontals mocambikier.

Ett utbrott av bakteriesjukdomen CLYD (coconut lethal yellowing disease) har hittills dödat mer än åtta miljoner kokospalmer i Mocambique, och hotar försörjningen för över 14 procent av landets befolkning. João Bila har i sitt doktorsarbete vid SLU undersökt några av de viktigaste förutsättningarna för att denna växtsjukdom har kunnat sprida sig på detta sätt. Bland annat behöver man veta vilka insektsarter som sprider bakterien från växt till växt, och vilka andra värdväxtarter som bakterien kan utnyttja. Resultaten från dessa första vetenskapliga studier av bakgrunden till epidemin är lovande.

– Jag tror att våra studier har gett oss goda förutsättningar att ta fram en uthållig strategi för bekämpning av denna sjukdom, säger João Bila.

En undersökning av bakteriestammar som samlades in i olika delar av landet visade att den genetiska variationen bland CLYD-bakterierna är stor i Mocambique, större än vad man sett i något annat afrikanskt land – vilket tidigare inte var känt.

CLYD-bakterien hör till gruppen fytoplasma, och sprids från växt till växt med hjälp av insekter. Den stora genetiska variationen gör att forskarna misstänker att flera insektsarter kan medverka till att bakterien sprids, och att den dessutom kan utnyttja fler arter än kokospalmen som värdväxt. Detta skulle innebära ytterligare utmaningar för skötseln av kokosplantager.

I João Bilas projekt har forskarna identifierat en insektsart, en strit, som tycks sprida CLYD i Mocambique. En annan upptäckt var att andra palmarter, bland annat prydnadspalmer, kan vara alternativa värdväxter för CLYD.

– Identifieringen av alternativa värdar och en insekt som sprider sjukdomen är väsentliga upptäckter som behövs i arbetet för en hållbar plantageförvaltning, säger João Bila. Bristande kunskaper inom detta område har gjort att tidigare bekämpningsstrategier har misslyckats.

Avhandlingen visar också att plantageskötseln har betydelse för sjukdomsförekomsten; Hur gamla palmerna är, om det växer andra palmarter på gården, vilken typ av kokospalm som odlas, och om rötterna beskärs, är exempel på faktorer som har betydelse.

– Våra studier har ökat kunskapen om CLYD-epidemiologin i Mocambique, och kan vara till hjälp i utvecklingen av en mer effektiv och hållbar CLYD-strategi, vilket räddar jobb och ger försörjning och hopp för många människor, avslutar João Bila.

____________

João Bila, institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi, försvarar sin doktorsavhandling Coconut lethal yellowing phytoplasma disease in Mozambique vid SLU i Uppsala.

Tid: Fredagen den 10 juni 2016, kl 09:00
Plats: Sal A281, Biocentrum, SLU, Ultuna, Uppsala
Opponent: Professor Matthew Dickinson, School of Biosciences, University of Nottingham, Storbritannien

João Bila
Institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi, SLU
018-671628, 072-9063133, Joao.Bila@slu.se

Frågor på svenska kan besvaras av Nils Högberg, forskare vid samma institution. 018-671875, 073-0575403, nils.hogberg@slu.se

Länk till avhandlingen (pdf)

Pressbilder (Får publiceras fritt i anslutning till artiklar om detta pressmeddelande. Fotograf ska anges.)

Kokosplantage dödad av CLYD. Foto: Nils Högberg
En nästan hundraprocentig dödlighet har observerats i flera kokosplantager. Foto: Nils Högberg

•	Diostrombus mkurangai – trolig insektsvektor för CLYD i Moçambique. Foto: Luisa Santos
Diostrombus mkurangai – trolig insektsvektor för CLYD i Mocambique. Foto: Luisa Santos