SLU på Borgeby fältdagar

Publicerad: 17 juni 2016
Den berömda Gropen på Borgeby. Foto: HIR Skåne

SLU har flera forskare på plats på Borgeby som visar resultat från sin forskning. Kom till SLU-montern S30 och prata om potatis eller något annat du är intresserad av att veta mer om. SLU finns också i Hortotunneln där det är fokus på trädgården. Borgeby fältdagar är Nordens största lantbruksmässa utomhus. Den hålls i år 29–30 juni.

I vår monter S30 finns forskare som gärna diskuterar frågor om den framtida utvecklingen av svenskt lantbruk. Ett led i SLU:s verksamhet är att medverka vid utveckling av metoder som direkt kan användas för att optimera odlingen. Flera av projekten utförs i samverkan med andra aktörer i samhället.

SLU finns också representerat i Hortotunneln där Tillväxt trädgård och institutionen för biosystem och teknologi  har montrarna N5 och N4.

Dessa ämnen med forskare kan du hitta i SLU:s monter:

• Övervakning av grödor med hjälp av satellit- och drönarteknik
  • Diagnosticering av sjukdomsangrepp
  • Förädling för nya och bättre grödor
  • Optimering av växtnäringstillförsel
  • Ekologisk produktion och konsumtion

SLU har ett digert program

SLU anordnar seminarier och fältvisningar.

Seminarier

Framtidens lantbruk: Berättelser från framtidens lantbruk år 2030. Hur ser svensk livsmedelsproduktion och markanvändning ut år 2030?

• Onsdag 29 juni klockan 13.00 i Vippan
  • Torsdag 30 juni klockan 13.00 i Vippan

SLU institutionen för växtbiologi: Varför blir potatis ibland giftig? Anfall är bästa försvar – Solanin och andra försvarsämnen i potatis

• Onsdagen den 29 juni klockan 10.00 i Axet

SLU PlantLink: Möt morgondagens växtforskare

• Torsdag den 30 juni klockan 9.30 i Axet · Seminariet hålls på engelska

SLU Lantmästarstudenter: Hur blir du framgångsrik som företagare?

• Onsdag den 30 juni klockan 16.00 i Vippan

Fältvisning

Mistra Biotech visar försök med att odla potatis som är genetiskt förändrad för motståndskraft mot algsvampen Phytophthora infestans. Information om samlingsplats finns i SLU:s monter S30 i Stortältet.

• Onsdag den 29 juni klockan 14.00
  • Torsdag 30 juni klockan 14.00

Plugga på SLU

Under båda dagarna finns duktiga studenter på plats och informerar om alla de unika utbildningar som finns på SLU.

Välkommen till SLU på Borgeby fältdagar 29–30 juni