Svamputställning på Trolska skogen i Hälsingland

Publicerad: 21 juni 2016

Utställning "Mer än Karl Johan – svamparnas hemliga liv" har haft vernissage på Trolska skogen i Mellanfjärden i helgen och visas nu till slutet av augusti.

Utställningen har utvecklats i mötet mellan konstnärer i Uppsala Konstnärsklubb och svampforskare vid SLU och Uppsala universitet. Tillsammans har de utforskat vilken roll svampar spelar i våra liv och i naturen runt omkring oss. I utställningen belyses forskarna och konstnärernas olika perspektiv.

De forskare som deltagit är Åke Olson, Anders Dahlberg från SLU, Michael Krikorev från Artdatabanken och Anna Rosling från Uppsala Universitet.

Nu pågår utställningen på Trolska skogen i Hälsingland mellan den 18 juni till 31 augusti.

Fakta:

Utställningen "Mer än Karl Johan - svamparnas hemliga liv" hade premiär på Åhuset i Uppsala 2014 och har sedan dess även visats på Naturum Dalarna i Siljansnäs och Naturum Kosterhavet.