Finns det almar i Visby i framtiden? Friluftsföreläsning med Future Forests

Publicerad: 01 juli 2016
Två bilder med almar med och utan almsjuka.

På Almedalen 2016 bjuder Future Forests in till fyra seminarier om dagsaktuella ämnen för svenskt skogsbruk, samt en utomhusföreläsning med exkursion om almsjuka och andra skadegörare.

Finns det almar i Visby i framtiden? Följ med i almsjukans spår

Sveriges almar är sjuka. Almsjukan och en rad andra främmande svampar och skadeinsekter hotar flera trädslag men också en mångfald av andra arter, samt ekonomiska och kulturella värden. Vart kommer de ifrån och hur blev det så här? Kan vi förhindra att det sker igen? Och hur mår Visbys almar?

Hur skulle Visby se ut utan almar? Almarna i Sverige liksom i övriga Europa dör i alarmerande hastighet på grund av almsjukan. På fastlandet har man gett upp försöken att stoppa almsjukan men på Gotland kan man fortfarande begränsa sjukdomens effekter. Svampen som orsakar almsjukan är bara ett av många exempel på så kallade främmande skadegörare som introduceras till vårt land i snabb takt. Under ett kort föredrag får ni höra berättelsen om almsjukan och om andra trädsjukdomar och skadeinsekter som hotar våra träd. Vart kommer dessa främmande arter ifrån och varför blir de ett problem här? Går det att göra något åt spridningen av skadegörare?

Fika serveras. Efter föredraget inbjuds alla att gå i grupp genom Botaniska trädgården och Almedalen på jakt efter spår av almsjukan. Promenaden avslutas i Almedalen.

Medverkande

• Johanna Boberg, SLU
  • Carina Keskitalo, Umeå universitet
  • Maartje Klapwijk, SLU
  • Jan Stenlid, SLU
  • Karin Wågström, Skogsstyrelsen

• 5 juli 08.15- ca 09.30 (inkl kort promenad)
  • 5 juli 16.00- ca 17.30 (inkl kort promenad)
  • 6 juli 08.15- ca 09.30 (inkl kort promenad)
  • 6 juli 16.00- ca 17.30 (inkl kort promenad)

Plats: Solvisarplan, Botaniska trädgården.

Samverkan: Arrangeras tillsammans med Skogsstyrelsen på Gotland

Exkursionsledare: Henrik Ekman