Grunden lagd, arbete pågår

Publicerad: 29 augusti 2016

KCF:s verksamhetsledare, Peter Lundqvist, är förväntansfull inför hösten. Resultatet av medarbetarnas insatser under våren blir nu allt mer synligt: "Nu går vi vidare med att engagera oss regionalt över hela Sverige med seminarier riktade till vår främsta målgrupp - företagare med koppling till vår sektor", säger Peter Lundqvist. Under hösten kommer KCF även att dra igång ett internationellt nätverk. Samarbete är nödvändigt för ett kompetenscentrum av hög klass och kvalitet.

"KCF har nu lagt sin grund, rekryterat bra medarbetare och doktorander, initierat ett företagsråd, påbörjat ett revideringsarbete av berörda SLU-kurser och stärkt relevant forskning.

Nu går vi vidare med att engagera oss regionalt över hela Sverige med olika seminarier, finansierat av Jordbruksverket, inte minst med ambitionen att bygga samarbete i ett nätverk med regionala aktörer för att bli ännu bättre på att nå, kommunicera med och stärka vår främsta målgrupp - företagare med koppling till vår sektor.

Vi kommer också att dra igång vårt internationella nätverk. Samarbete, såväl nordiskt, europeiskt som internationellt är nödvändigt om vi ska bli ett kompetenscentrum av hög klass och kvalitet.

Sommarens traineekurs om företagsledning i nära samverkan med näringen har varit ett spännande initiativ som gett goda och uppskattade erfarenheter för alla involverade - inte minst studenterna. Jag hoppas att vi kan fortsätta och utveckla denna och fler kurser med detta upplägg framöver.

Många bra saker var redan på gång när jag kom in i arbetet som verksamhetsledare, men det jag uppskattar är att vi i KCF kan vara det ständigt nyskapande centret och mötesplatsen för att utveckla frågor av vikt för företagsledning inom sektorn tillsammans med utbildningen och studenterna,  forskningen, företagarna själva, deras organisationer samt våra viktiga sponsorer.

Vår verksamhet får också väldigt god respons i alla möjliga sammanhang och av de mest skilda aktörer - det känns verkligen att det finns ett behov av KCF ... det är också den stora utmaningen att kunna leva upp till förväntningarna och att samtidigt jobba långsiktigt!"