Klargöranden om täckdikning vid Kungsängens gård

Publicerad: 15 augusti 2016

Kan täckdikningen av vid Kungsängens gård försämra förutsättningarna för känsliga arter? I en debattartikel berättar Rektor Peter Högberg, Professor Ingmar Messing vid institutionen för mark och miljö och Lars Edvin Andersson, chef för egendomsavdelningen vid SLU om hur SLU resonerat när de använt metoden.

I UNT den 7:e augusti hävdade Niclas Malmberg och Maria Gardfjell att den täckdikning som SLU i år har gjort vid Kungsängens gård innebär att förutsättningarna för känsliga arter försämras och strider mot kommunens planer på att inrätta Årike Fyris som naturreservat.

Den 13:e augusti replikerade Rektor Peter Högberg, Professor Ingmar Messing vid institutionen för mark och miljö och Lars Edvin Andersson, chef för egendomsavdelningen vid SLU.

De berättar varför SLU har valt täckdikning. SLU vill och kan bidra till utformningen av en rik natur- och kulturmiljö i Fyrisåns närhet, men det kan kombineras med forskning och utbildning om matproduktion.