Träd i jordbrukslandskapet ger värdefulla ekosystemtjänster i Afrika

Publicerad: 22 augusti 2016

I en ny studie har forskare från SLU tillsammans med kollegor från Kenya undersökt vilka ekosystemtjänster som träd i jordbrukslandskapet kan ge. De positiva effekterna var tydligast i halvtorra miljöer. I allmänhet var träd i jordbrukslandskapet positivt, men vägdes i vissa fall mot en minskad avkastning av specifika grödor.

När jordbruket expanderar och bedrivs mer intensivt resulterar det ofta i att många arter försvinner och ekosystemtjänster minskar. För att få tillbaka viktiga ekosystemtjänster har det blivit vanligt att argumentera för multifunktionella landskap. Förutom att producera mat och fibrer är målet med de multifunktionella landskapen att gynna olika nyttoorganismer, som exempelvis insekter som kan pollinera grödorna, naturliga fiender som bekämpar skadegörare och organismer i jorden som påverkar närings- och vattenflöden.

Kan träd bidra till multifunktionella landskap?

I en ny studie har forskare från SLU tillsammans med kollegor från JKUAT (Jomo Kenyatta University of Agriculture and Technology) och ICRAF (World Agroforestry Centre) i Kenya studerat i vilken mån träd kan öka ekosystemtjänster och därmed bidra till mulifunktionella landskap i Afrika. Totalt tittade de på 350 artiklar som publicerats mellan åren 1995-2014.

Kunskapssammanställningen visar att träd på gårdar och i jordbrukslandskap i de flesta fall resulterar i förbättrad livsmedelsförsörjning  genom bl a minskade skadegörarproblem, förbättrad markbördighet och vattenhushållning. De positiva effekterna var tydligast i halvtorra miljöer. I allmänhet var träd i jordbrukslandskapet positivt, men vägdes i vissa fall mot en minskad avkastning av specifika grödor.

Få studier har tagit hänsyn till viktiga positiva effekter som medecinalproduktion och fruktproduktion

­– Väldigt få av de tillgängliga studierna  hade undersökt produktionen av ved, medicinalprodukter, frukter och nötter, och inga hade undersökt kulturella eksosystemtjänster som rekreation, och spirituella värden. Det här gör det svårt att utvärdera alla synergier och avvägningar med träd i jordbrukslandskap. Dessutom är de flesta studierna genomförda på fältskala även om de potentiella fördelarna av ekosystemtjänster i stor utsträckning är på gårds- eller landskapsnivå, säger Mattias Jonsson, en av forskarna bakom studien.

Bättre ekosystemtjänster ger ökad grödoproduktion i det långa loppet

I studien konstateras också att långsiktiga trender och förmåner kan missas när man endast fokuserar på kortsiktiga vinster. Genom att främja ekosystemtjänster ökar markens bördighet och därigenom produktionen av grödor i det långa loppet.

mattias.jonsson@slu.se, 018 - 67 24 50