“Changing Epistemologies and Life” – ett heldagssymposium till Hugh Beaches ära.

Publicerad: 13 september 2016

När svenskättade Hugh Beach som barn fick resa till de svenska fjällen och mötte renskötarna blev det en stark upplevelse. Det blev en av orsakerna till att han som vuxen började studera och forska inom antropologi. Ett symposium den 7 oktober uppmärksammar hans långa och viktiga gärning inom fältet.

Hugh Beach har bidragit till att sätta fokus på etniska identitetsprocesser och etnisk mobilisering samt varit i framkanten vad gäller miljöantropologi och humanistiska perspektiv på klimatförändringar och miljövårdsdiskursen. I samband med hans pensionering anordnas nu ett symposium till hans ära den 7 oktober: ”Changing Epistemologies and Life”.

Carina Green, antropolog och medarbetare på Centrum för biologisk mångfald, är en av de som anordnar symposiet:

- Med avstamp i Hugh Beaches långa och djuplodande gärning samlar vi nu i detta symposium en intressant skara talare som spinner vidare på delar av det Hugh forskat om. Flera av talarna är välkända antropologer. Symposiets titel är bred för att fånga in alla de perspektiv som Hugh kommit att ägna sig åt, berättar hon.

Carina fortsätter:

- Dessutom vill vi uppmärksamma Hughs bidrag till den mer samhällstillvända antropologin, den aktivistiska gärningen, genom att låta några kända samiska politiker och aktivister samtala kring samiska rättigheter (urfolksrättigheter), vilka utmaningar som finns i framtiden och hur relationerna till en ännu i mångt och mycket kolonial samhällsstruktur upplevs - men även hur den kan och bör förändras.

Symposiet anordnas av Institutionen för kulturantropologi och etnologi

Kontaktperson: Sverker Finnström, sverker.finnstrom@antro.uu.se