Moderna skogsägaren: allt oftare en högutbildad kvinna

Publicerad: 21 september 2016

”Att en modern skogsägare allt oftare är en högutbildad kvinna som förvärvsarbetar och har skogen på distans får konsekvenser. En sådan skogsägare är sällan beroende av inkomster från skogen och då kan hon också unna sig en annan inställning till sin skog. Till exempel så är en skogsägare på distans i högre grad intresserad av bevarande och biologisk mångfald, jämfört med den som lever på skogen.”

PLURAL:s Kerstin Westin intervjuas i ETC Umeå om kvinnor och skog i samband med ett reportage om skogskollo för flickor.

”… allra mest intresserade av artrikedom och urskogar är kvinnliga skogsägare – det visar en enkätundersökning från 2014, som SLU och Umeå universitet har låtit göra, där 2100 skogsägare över hela landet har fått svara på olika attitydfrågor.

Om det här skulle få följder för bevarandet av skog, kan man ännu bara spekulera i. Än så länge märks det inte någon större skillnad när det gäller avverkning av skog som ägs av kvinnor, jämfört med skog som ägs av män, enligt Kerstin Westin.”

Forskningsprogrammet PLURAL: Planering för en dynamisk stads-landsbygdsrelation: att leva och verka på flera platser pågår till och med 2017 och engagerar forskare från både SLU och Umeå universitet. Projektet har beviljats medel av Formas i enlighet med deras kritierier för starka forskningsmiljöer. Läs mer om projektet

Kom i kontakt med Kerstin Westin