Nytt danskt projekt: antibakteriell växt-cocktail mot smågrisdiarré

Publicerad: 06 september 2016

En blandning av antibakteriella växter kanske kan ersätta antibiotika, zink och koppar som ges till grisar med magproblem, tror forskare vid Aarhus universitet.

Mag- och tarminfektioner som leder till diarréer hos grisar är ett allvarligt problem i både ekologiska och konventionella besättningar. Infektionerna, som påverkar djurvälfärden och ökar dödligheten, behandlas idag med antibiotika, zink och koppar. Stor konsumtion av antibiotika kan leda till utveckling av resistenta bakterier som är farliga för människor. Zink och koppar hamnar till sist i gödseln, varefter det sprids och ackumuleras på åkermark. Det finns även tecken på att bakterier kan utveckla resistens mot zink och koppar.

Genom att mixa en rad olika växtextrakt med olika antibakteriella verkningsmekanismer tror forskarna att det ska gå att åstadkomma en cocktaileffekt som försvårar för bakterierna att utveckla resistens.

– Cocktaileffekten är synergin av effekter som betyder att vi kan använda lägre koncentration av de enskilda växtarterna och på så sätt undvika att det blir för stark smak. Såväl grisar som människor är ju faktiskt inte så hemskt förtjusta i för stark smakkoncentration av till exempel ramslök och rättika, säger Martin Jensen.

Utvalda blandningar kommer att testas i en modell av grisens mag/tarmsystem som efterliknar miljön i tarmen. Målet är inte nödvändigtvis att döda bakterierna, utan att åstadkomma en hälsosam balans i tarmfloran. Om resultaten blir positiva kommer Aarhus universitet försöka få finansiering till ett större uppföljande projekt som även omfattar försök med levande grisar.

Källa: ICROFS

Fakta:

I en del europeiska länder är det betydligt vanligare än i Sverige att örtmediciner används till djur i ekologisk produktion. Veterinärer får inte föreskriva naturläkemedel eftersom de inte omfattas av läkemedelsreglerna.