Klimatnytta och nya produkter på Skogens Dag

Publicerad: 27 januari 2017

Skogens Dag hölls nyligen på Grand Hôtel i Stockholm i närvaro av landets skogsintresserade kung Carl XVI Gustaf. Under dagen behandlades skogens utmaningar såväl som dess möjligheter. Skogens råvaror kan användas till en mängd högteknologiska produkter. Samtidigt är kraven på skogen många.

Kungen inledde med att påminna om skogen är en viktig näring för vårt land och ligger till grund för mycket av vårt välstånd, och den spelar även en roll för vårt välbefinnande. Dagens övriga talare representerade näringsdepartementet, Skogsstyrelsen, länsstyrelsen i Västerbotten, näringslivet samt universiteten SLU, LTU och Umeå universitet.

Bland dagens ämnen fanns nya material och produkter från skogen, ny teknik i skogsbruket och det nationella skogsprogrammet. Forskningsprogrammen Future Forests och Bio4Energy presenterade resultat. Även behovet av jämställdhet i skogen, innovationsfrågor, och skogens klimatnytta diskuterades.

Skogens dag ingår i Västerbottensveckorna. Under de tre veckorna genomförs en rad seminarier, föreläsningar och möten mellan aktörer från Västerbottens län, Sverige och världen.

I drygt 10 år har Skogstekniska klustret arrangerat Skogens dag under Västerbottensveckorna. Länsstyrelsen i Västerbotten, SLU och Umeå universitet är i år medarrangörer.

Läs om händelsen på Kungahusets sida.