Viktigt EU-uppdrag för forskare från Future Forests

Publicerad: 12 januari 2017

Carina Keskitalo, professor i statsvetenskap vid Umeå universitet, har utsetts att ingå i högnivågruppen för EU:s vetenskapliga stödmekanism.

– Det känns som ett fantastiskt förtroende att få vara med och sammanfatta forskningsläget inför beslut som rör hela Europa, säger Carina Keskitalo.

Ledamöterna i högnivågruppen utses av EU:s kommissionär för forskning, vetenskap och innovation Carlos Moedas utifrån ett rekommendations- och kommittéförfarande. Gruppens senaste rapport handlar om skillnaden i koldioxidutsläpp mellan de siffror som tillverkarna redovisar och vad bilarna verkligen släpper ut i trafiken.

Carina Keskitalo är verksam vid Institutionen för geografi och ekonomisk historia vid Umeå universitet samt vid Institutionen för skoglig resurshushållning vid SLU Umeå och medverkat i Future Forests sedan starten.