Chans till hjälp med affärsplan

Publicerad: 12 oktober 2017

Den som har en affärsidé kan få hjälp av studenterna i Alnarp att förverkliga visionen. Det är en del i arbetet för att uppmuntra entreprenörsandan och få fler att starta företag efter utbildningen.

– Väldigt många har idéer om att starta något eget. Det kan vara allt från nya produkter till affärskoncept. Vi vill inspirera dem att våga ta steget fullt ut. Det säger Robin Meijer som är projektledare på nystartade VentureLab@SLU. Verksamheten är en del av SLU Holding, som främst arbetar med att kommersialisera forskarnas resultat.

VentureLab har fokus på studenterna. Partnerskap Alnarp är en av finansiärerna tillsammans med Region Skåne och Lunds universitet.

– Universitetet i Lund har hållit på med de här i ett par årtionden. De har en handfull personer anställda och verksamheten har resulterat i tusentals idéer. Det är väldigt roligt att vi nu är en partner till dem och kan dra lärdom av erfarenheterna i Lund, säger Nicholas Jakobsson på SLU Holding.

Invigningen av VentureLab i Alnarp är den 28 november. En av flera föreläsarna är Johannes Cullberg grundare av Paradisets Matmarknad.

Redan den 9e november är det smygpremiär med en serie lunchseminarier. Cecilia Larsson, grundaren av Rescued Food i Helsingborg, är en av föreläsarna. Hon har byggt upp ett snabbt växande företag som gör juice av frukt som annars skulle kastats.

– Det är precis så vi vill arbeta, att inspirera och visa goda exempel. Vi kan ge vägledning, förmedla kontakter och kanske koppla ihop goda idéer mellan universitetet i Lund och Alnarp. Däremot värderar vi inte idéerna, de får testas på marknaden. Vår uppgift är att uppmuntra och få studenterna att våga ta steget, säger Robin Meijer. Det handlar om att få igång ett entreprenöriellt på alla nivåer.

En gren av samma träd är möjligheten för medlemsföretagen i Partnerskap Alnarp att få en affärsidé bearbetad av studenterna på utbildningarna till trädgårdsingenjör, landskapsingenjör, hortonom och efter nyår lantmästare.

Som en del i ekonomiutbildningen tar studenterna fram en affärsplan. Grupper på vardera fem personer vrider och vänder på möjligheterna. Det hela resulterar i en både skriftlig och muntlig redovisning.

– Det är en bra möjlighet både att få idén prövad och granskad av unga fräscha ögon. Dessutom ger det en nyttig kontakt med studenterna, säger Jan Larsson, som dels är kursanordnare och dels arbetar på Partnerskap Alnarp.

Det är ganska bråttom. Första omgången bör ha förslagen den 23 oktober.

– Även blivande lantmästare kommer att jobba med affärsplaner lite längre fram i vår. Då är det alltså något bättre med tid. Om det här slår väl ut kommer säkert möjligheten igen kommande år, konstaterar Nicholas Jakobsson.

- Det gäller förstås att presentera ett projekt som lockar studenterna och som ligger på en rimlig ambitionsnivå med tanke på att tiden är begränsat. Kursen i ekonomi pågår 10 veckor.

- I något fall kanske det leder till fortsatta kontakter med företaget för att förverkliga affärsplanen. Inte minst är det här en ung generation som är hemtam i att arbeta med sociala media för marknadsföring och kundkontakter. Här finns väldigt mycket kreativitet att släppa loss och ta tillvara!

Robin Meijer betonar att affärsplanerna bara är en del i verksamheten:

– Vi finns här för alla studenter som har idéer,  samtidigt som vi också finns till för partnerskapets medlemmar, där dessa erbjuds en chans att låta studenterna utforska dessas idéer i olika sammanhang.

Av Pär Fornling