En brud och en professor bland årets Grönt kulturarv®-nyheter!

Publicerad: 04 oktober 2017

Under varumärket Grönt kulturarv® säljs sorter med en lång och väl dokumenterad odlingshistoria i Sverige. Sorterna har spårats upp vid Programmet för Odlad Mångfalds (Pom) inventeringar av äldre trädgårdsväxter i Sverige och valts ut att bevaras i den Nationella genbanken vid Sveriges lantbruksuniversitet i Alnarp.

Under 2018 kommer fem nya Grönt kulturarv®-sorter på marknaden. Nyheterna består av två rosor, två perenner och en krukväxt. Sorterna är insamlade i Uppland, Södermanland, Blekinge och Närke.

Hjärtbergenian ’Möja’ kommer från ön Möja i Stockholms skärgård. Där har den odlats sedan 1920-talet och troligen längre än så. Bergenian skickades in till Pom av en kvinna som såg den i rabatterna på Möja redan under tidigt 1940-tal när hon hyrde sommarnöje på ön. När hon och hennes familj drygt tjugo år senare byggde ett eget sommarhus fick hon en planta av bergenian av en äldre skärgårdsbo som berättade att hon haft den så länge hon kunde minnas. Hjärtbergenian ’Möja’ blommar i maj med vackert ljust rosa blommor. Sorten har breda, lite buckliga blad med vågiga kanter och hjärtformad bladbas. Svagt rödbruna blomstjälkar. Milt röda höstfärger.

Den brunröda dagliljan ’Frösvidal’ blommar med fyllda blommor som slår ut under andra halvan av juli-början av augusti. Dagliljan kommer från Frösvidal säteri utanför Örebro och är den första Grönt kulturarv-perennen på marknaden med ursprung i Närke. Sorten går att spåra till 1930-talet när den syns på ett svartvitt foto i en guidebok över landskapet, men är troligen äldre än så. Sorten har oregelbundna, varmt orange blommor med extra kalkblad i mitten. Rikblommande med frodigt bladverk.

Damascenerrosen ’Järnvägaren’ hittades första gången vid järnvägsvallen i Valla mellan Katrineholm och Flen i Södermanland, på en plats där det tidigare legat en banvaktarstuga. Vid närmare studier av rosen framkom att flera personer med kopplingar till växtplatsen hade arbetat inom Statens Järnvägar. Rosen visade sig senare ha odlats vid ytterligare minst en sörmländsk banvaktarstuga. Rosen från Valla kan spåras till 1920-talet.

’Järnvägaren’ har främst påträffats i ett bälte från Värmland i väster via Västmanland till Södermanland och Uppland. En påfallande koncentration av fyndplatser finns i Stockholmsområdet.

En speciell egenskap för ’Järnvägaren’ är att den är för gruppen relativt lågvuxen. Den har också rikligt med vackra nypon som sitter kvar länge på plantan. Blommor ofta 7–8 cm i diameter, löst fyllda med ofta 50–70 kronblad och mot slutet av blommans utveckling blir de skålformade med exponerade ståndare. Blomfärg första varmt rosa, men övergår i en svagt blåtonat rosa nyans.

Spinosissima-rosen ’Professor Fagerlind’ är en unik, storvuxen och överdådigt blommande buskros, en av de rikast och tidigast blommande sorterna i gruppen. 2,5–3,5 m hög och lika bred. Sorten är utmärkt för användning i både privata trädgårdar och offentliga miljöer, bl.a. i större trädgårdar, parker och på naturtomter. Engångblommande.

Rosen förädlades i Bergianska trädgården under 1960-talet av den legendariske botanikprofessorn vid Stockholms universitet Folke Fagerlind (1907-1996), som bland annat forskade kring växternas artbildning. Sorten beskrevs av Henni Wanntorp, 1:e intendent vid Bergianska trädgården Rosenbladet år 2005.

Zonalpelargonen ’Maria Dangel’ går att spåra ända tillbaka till ett bröllop 1864. Vid giftermålet hade bruden Maria med sig pelargonen som ett minne från sitt barndomshem till det nya hemmet. Med tiden fick pelargonen samma namn som hon, ’Maria Dangel’. En krukväxt som följde med henne hela livet. Sorten är mycket tacksam att odla då den rotar sig lätt och får ett kompakt, fint växtsätt. Sorten har rosa, halvfyllda blommor med vita stråk i mitten.

Kontaktpersoner:
Eva Jansson, samordnare för Pom,0708-98 53 60. E-post eva.jansson@slu.se.

Linnea Oskarsson, genbankskurator med ansvar för perenner, 040-41 55 86. E-post linnea.oskarsson@slu.se.

Jonas Bengtsson, Perennagruppen, 031-96 00 84. E-post djupedal@telia.com.

Lars-Åke Gustavsson, projektledare för Rosuppropet, e-post lars-ake.gustavsson@slu.se

Karin Persson, genbankskurator med ansvar för krukväxter, verksamhetsledare för Nationella genbanken, 040-41 55 46. E-post karin.persson@slu.se.

Elisabet Nilsson, Elitplantstationen, 044-750 94. E-post info@elitplantstationen.se.