SLU-nyhet

Mångsidiga företagare

Publicerad: 23 februari 2017

Magdalena och Olof Hermelin på Fallsbergs gård utanför Skänninge i Östergötland odlar både gräs och grönsaker. Under KCF:s regionala seminarium på Vreta Kluster i februari berättade de engagerat om vikten av rätt marknadsföring och god kundkontakt. De levererar sina grönsaker direkt och möter kunder både i butik och på Bondens marknad.

Lila blomkål och lila broccoli är lättsålda i storstan, men faktum är att Magdalena och Olov Hermelins närvaro är minst lika viktig som ett annorlunda utbud av grönsaker.

– Att få träffa en riktigt bonde i Stockholm, det är heta grejer, konstaterar Olof Hermelin.

För tio år sedan lämnade han arbetet med media och marknadsföring i Stockholm för att ta över föräldragården med potatisodling, spannmål och produktion av färdig gräsmatta. Några år senare följde Magdalena efter, med lång erfarenhet av marknadsföring och varumärkesbyggande i bagaget.

De säljer gräs och grönsaker med Facebook, Instagram och telefonen som viktiga redskap, cirka 80 procent av grönsakerna går till Stockholm.

Med lantbruket och gräsmatteproduktionen som stabil grund i företaget har grönsaksodlingen kunna växa snabbt och i år kommer en anställd att sköta leveranserna med hjälp av en större bil.

För att kunna bygga ett hållbart varumärke har Magdalena och Olof Hermelin fokuserat på hur de jobbar ihop och vilken typ av företag de vill driva.

Vi vill sälja en premiumprodukt. Äkta och genuint är våra kärnvärden, de är grunden för hur vi lever, arbetar och kommunicerar, säger Magdalena Hermelin.