Ny bok med praktiska riktlinjer för askskottsjukan

Publicerad: 07 februari 2017

Askskottsjukan är en invasiv sjukdom som har resulterat i massdöd av askar i hela Europa. Men det finns hopp för askarna! En ny bok har getts ut med riktlinjer om hur askskottsjukan ska hanteras.

Boken heter "Dieback of "European Ash (Fraxinus spp.) – Consequences and Guidelines for Sustainable Management" och är redigerad av Rimvys Vasaitis från institutionen för skoglig mykologi och växtpatologi, SLU, och Rasmus Enderle från FVA, Forest Research Institute Baden-Wuerttemberg, Department Forest Protection i Tyskland.

– Vi hoppas att den här boken kommer hjälpa de europeiska länderna att begränsa spridningen av askskottsjukan, säger Rimvys Vasaitis.

Invasiv svamp har orsakat massdöd av ask

Sedan mitten av 90-talet har askskottsjukan börjat spridas över de flesta europeiska länder. Den här nya sjukdomen har resulterat i massdöd av askar och hotat askträd över hela kontinenten. En invasiv mikrosvamp som ursprungligen kommer från östra Asien och på latin heter Hymenoscyphus fraxineus är orsaken till askskottsjukan. Skadesvampen tros ha kommit till Europa med importerade askträd.

Projektet FRAXBACK

Redan under 2000-talets första årtiondet inledde många europeiska länder nationella forskningsprogram om askskottsjukan. Programmen fokuserade på biologi, ekologi och förvaltning av sjukdomen, men 2010 var verksamheterna utspridda utan någon övergripande styrning.

FRAXBACK är ett initiativ av COST, ett europeiskt ramverk som stödjer samarbete mellan länderna mellan forskare och ingenjörer. Målet med projektet FRAXBACK är att dela och syntetisera tillgänglig kunskap, att påbörja samarbeten på europeisk nivå, få fram en heltäckande bild av askskottsjukan och att utarbeta praktiska riktlinjer för att hantera askar på ett hållbart sätt i Europa.

Den nyutgivna boken är en del av resultaten från det här samarbetsprojektet, framförallt avseende effekter och hantering av askskottsjukan. Ännu en bok som kommer handla om askskottsjukans biologi och ekologi är på väg.

rimvys.vasaitis@slu.se, 018-671874