Nyttiga mikroorganismer i jordgubbssubstrat

Publicerad: 22 februari 2017

Forskning på SLU Alnarp visar nu att doppning av plantrötter i kaliumfosfit vid odling i torv ökar halterna av nyttiga bakterier och svampar på rötterna. Resultatet kan leda till bättre kontroll av skadliga svampangrepp i framtiden.

Jordgubbsplantor har ofta en latent infektion av svampsjukdomar som kan orsaka problem, särskilt vid odling i substrat. Den naturligt förekommande mikrofloran i substratet utgör då ett effektivt verktyg i bekämpningen av patogena svampar. Nyttiga mikroorganismer kan hämma förekomsten och utvecklingen av svampsjukdomar.

Jordgubbsodlarna använder av erfarenhet ofta kaliumfosfit för att stärka plantans motståndskraft mot rotsjukdomar. Kunskapen om samspelet mellan kaliumfosfit och mikroorganismer är dock begränsad.

Forskarna Sammar Khalil och Birgitta Svensson på Institutionen för biosystem och teknologi på SLU Alnarp har nu i ett projekt undersökt vad som händer med mikrofloran på rotsystemet, när jordgubbsplantorna doppas i kaliumfosfit vid odling i substrat.

I försöket användes tre olika substrat, ett som bestod av ny torv, ett som bestod av kokos samt ett redan använt torvsubstrat. Resultatet av undersökningen visar att behandling med kaliumfosfit vid odling i ny torv ökar halterna av vissa nyttiga bakterier och svampar. Även i försöket med kokossubstrat och kaliumfosfit ökade halten av nyttiga mikroorganismer men inte lika mycket som i försöket med ny torv.

När jordgubbsplantorna behandlades med kaliumfosfit och odlades i begagnad torv blev det en lägre halt av nyttiga mikroorganismer än vid odling i nytt torv- och kokossubstrat.

Målet med projektet är att det på sikt ska utvecklas hållbara odlingssubstrat och att förstärka integrerade bekämpningsstrategier.

Samspelet mellan mikroorganismer och kaliumfosfit måste emellertid undersökas vidare, liksom hur förhållandena i substratet ska optimeras för en bättre bekämpningseffekt. Även bevattningsstrategin måste undersökas för att den optimala effekten ska uppnås.

De fullständiga resultaten från denna studie kommer att publiceras mer utförligt i ett faktablad och i en vetenskaplig artikel senare i år.

Av Marianne Persson

Johan Ascard, Verksamhetsledare för Tillväxt Trädgård
Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgård- och växtproduktionsvetenskap/Enheten för samverkan och utveckling
johan.ascard@slu.se, 040-41 50 62