Samband mellan mångfalden av naturliga fiender och biologisk bekämpning

Publicerad: 06 februari 2017

I allmänhet kan det sägas att desto mer mångfald av naturliga fiender som finns, desto starkare är effekterna av den biologiska bekämpningen. Emellertid har enskilda studier hittat allt från positiva till negativa effekter. I en ny översiktsartikel diskuterar forskare vad det beror på att olika forskningsstudier ger så olika resultat.

Att förstå när och varför en hög mångfald av naturliga fiender reglerar bytespopulationerna är väldigt viktigt för hur vi hanterar skadedjur, något som bestäms av många olika mekanismer. I en ny översiktsstudie diskuterar forskare från SLU, University of Edinburgh (Storbritannien) och Ursinus College (USA) de senaste framstegen i hur bra vi är på att förutsäga det här.

Forskarna fann att det var de ekologiskt särskiljande dragen hos de naturliga fienderna och deras bytesdjur som avgjorde effekten av fiendernas mångfald. Dessutom hävdar de att en hög mångfald av naturliga fiender är viktig som en försäkring mot de effekter klimatförändringarna kan föra med sig.

- Även om de positiva effekterna av stor mångfald av naturliga fiender på biologisk bekämpning är välkända kan de mycket väl vara underskattade idag. Vi tror att när nya studier utförs som bättre efterliknar naturliga förhållanden och är gjorda på en större skala, kommer vi se att det är avgörande att bevara den biologiska mångfalden av naturliga fiender för den biologiska bekämpningen av skadedjur, säger Mattias Jonsson.

mattias.jonsson@slu.se, 018 - 67 24 50