SLU-nyhet

Strategidag med unga tänkare

Publicerad: 24 februari 2017

Under KSLA:s och KCF:s seminarium om strategier och beslutsfattande i lantbruket fick fyra unga tänkare ordet. Framtidstron är stor men många stenar behöver komma i rullning för att deras företag ska kunna etableras och utvecklas. En stor fråga är hur generationsskiften kan genomföras på nya, anpassade sätt.

Fyra unga delade under seminariet med sig av sina funderingar inför framtiden som etablerade eller blivande lantbruksföretagare: Patrik Holmgren, lantmästarstuderande, Erik Johansson, blivande mjölk- och köttföretagare, Hanna Nilsson, rådgivare och lammproducent samt Louise Ryberg vice ordförande i LRF Ungdom.

Deras tankegångar visar att den yngre generationen ställer stora krav på sitt företagande. Man kan inte tänkta sig ett liv där man gör avkall på inkomst och ledighet. Att kunna ha ett bra liv är viktigt och då måste vinst och lönsamhet vara god. Fokus ligger därför på ett framgångsrikt företagande.

Flera av de unga står inför ett generationsskifte och behovet av smidiga lösningar är stort.

– Om tio år hoppas jag slippa se en ung generation som inte ens börjat diskutera generationsskifte, sade Hanna Nilsson.

Erik Johansson från Norrbotten är mitt i ett pågående generationsskifte och i valet och kvalet mellan mjölk- eller köttproduktion. Han efterlyste enklare regler.

– Vill man till exempel sälja opastöriserad mjölk så borde det finnas en certifiering just för sådana gårdar.

Även långsiktiga politiska villkor, stabilitet inför marknadssvängningar och tydlighet från myndigheterna stod på behovslistan inför framtiden.

Nina Lind, doktor i psykologi och forskare vid SLU Uppsala, berättade därefter om hur mjölkbönder fattar beslut omkring djurhälsa. Under dagen medverkade även ett stort antal SLU-forskare med intressanta föredrag om strategier och beslutsfattande inom dagens företagsledning. Bland annat informerade Marie Kolm och Jozefine Nybom från KCF om arbetet med ett nytt strategiskt verktyg för beslutsfattande inom lantbruket, ISM, Interactive strategic management. Verktyget är utvecklat i Nederländerna vid universitetet i Wageningen, i samarbete med Rabobank.

Under strategidagen redovisades även LUPP-kommitténs arbete under tio år. LUPP står för Lönsam och uthållig primärproduktion och kommittén bildades av KSLA, Kungliga skogs- och lantbruksakademien, för att skapa större fokus på primärproduktionen.

Kommitténs ordförande, Jan Rundqvist, konstaterade att det tar tid att skapa förändringar men att effekterna av kommittén arbete märks i flera sammanhang. LUPP har bland annat medverkat till initieringen av Lean inom lantbruket samt gjort inspel i konkurrenskraftsutredningen och livsmedelsstrategin.