Rekordhögt antal EU-ansökningar

Publicerad: 07 mars 2017

SLU har nu skickat in fler ansökningar till EU:s ramprogram för forskning, ”FP7” 2009-2012 och ”Horisont 2020” fr om 2013, än någonsin tidigare. Åtminstone sedan 2006 då Grants Office började föra statistik över detta.

Siffrorna kommer från EU:s egen databas, och det är då ansökningar där SLU är med som antingen koordinerande (dvs ledande) part eller som deltagande part. Även åren 2006-2008 finns med i databasen men av någon anledning saknas många ansökningar som vi vet faktiskt har skickats in från SLU. Året på x-axeln är det året då utlysningen öppnade som ansökan svarade på. Ofta skickades dock ansökan in tidigt året efter. Faktum är att siffran för 2016 säkert kommer att öka ytterligare då det kommer in nya hela tiden (någon ansökan per vecka).

SLU:s forskare är allt mer aktiva i att tillsammans med andra organisationer i Europa och världen söka forskningsfinansiering från ramprogrammet. Och detta är och har varit ett uttalat mål för universitetsledningen.

Från Grants Office sida vill man dock påpeka att det inte räcker med att bara öka antalet inskickade ansökningar utan det man främst fokuserar på nu är att höja kvaliteten på det som skickas in. Konkurrensen är mördande och ansökningarna måste vara av absolut toppklass för att väljas ut och bli ett finansierat projekt.

Ett viktigt redskap i detta arbete är att se till att ansökningarna läses av andra än bara den som skriver; att man tar in synpunkter från experter inte bara avseende de vetenskapliga delarna utan inte minst på samhällsrelevansen som bedöms som lika viktig, rent av viktigare, i vissa delar av ramprogrammet.