Lär dig känna igen svampar på ny distanskurs

Publicerad: 03 mars 2017
En gul svamp, foto.

Nu går det att läsa mykologi vid SLU i Uppsala. Det är en översiktskurs för dig som redan kan lite om svamp och vill lära dig mer om deras biologi, ekologi och taxonomi, lära dig känna igen de vanligaste svamparna och få veta mer om svamparnas betydelse för natur och människor.

Kursen är en distanskurs där större delen av arbetet sker hemifrån. Två träffar är planerade i juni och september med föreläsningar, diskussioner och förstås exkursioner och bestämningsövningar.

Kurserna ges i nära samarbete med Svampkonsulenternas Riksförbund och Sveriges Mykologiska Förening.

– Det ska bli fantastiskt kul att vi äntligen får göra en utåtriktad grundkurs i mykologi! Det är något som efterfrågats länge av studenter i Uppsala. I år är det ingen universitetskurs, men 2018 blir det både en grundläggande kurs i svampoch förmodligen också en påbyggnadskurs, säger kursledaren Anders Dahlberg.