Ny ledning för Tillväxt Trädgård

Publicerad: 22 mars 2017

Susanna Lundqvist tar från den 1 april över rollen som verksamhetsledare för Tillväxt Trädgård. Hon deltog i uppstarten av projektet och har under flera år arbetat som projektkoordinator. Nuvarande verksamhetsledare Johan Ascard går vidare till en ny tjänst på Jordbruksverket.

Tillväxt Trädgårds nya verksamhetsledare har redan god kännedom om uppgiften. Susanna Lundqvist är hortonom och fick tillsammans med kollegan Håkan Sandin i uppdrag av SLU att söka projektmedel för att skapa något som gav upphov till tillväxt inom trädgårdsområdet. Resultatet blev Tillväxt Trädgård som startade 2008, med stöd av GRO och andra parter.

-Jag arbetade som projektkoordinator i projektledningen under några år. I mitt arbete ingick bland annat att tillsammans med projektledaren och parterna söka projektmedel för att finansiera projektets verksamhet år från år, berättar Susanna Lundqvist.

Med start 1 april kommer hon att arbeta som projektledare för det av Jordbruksverket finansierade informationsprojekt inom Tillväxt Trädgård samt med en del av det nuvarande plattformsarbetet för Tillväxt Trädgård.

Förutom det har Susanna Lundqvist även uppdrag för Partnerskap Alnarp och inom LTV-fakulteten på SLU. Under 2016 arbetade hon som projektledare för integrationsprojektet SLU Alnarp Mentor, finansierat av Arbetsförmedlingen.

Johan Ascard, som varit verksamhetsledare för Tillväxt Trädgård under snart tre år, går vidare till Jordbruksverket. Han kommer att arbeta med information om intressanta affärsmöjligheter för lantbrukare och trädgårdsföretagare, med inriktning på ekologisk produktion och ökad tillgång på svenska ekoprodukter på marknaden.

-Under mina år med Tillväxt Trädgård har vi utvecklat det goda samarbetet mellan SLU och LRF Trädgård och dessutom fått med fler hushållningssällskap och andra rådgivningsföretag i hela Sverige. Nu ingår även forskningsinstitutet RISE i samverkan. Alla har bidragit aktivt och kompletterat varandra på ett bra sätt. Vi har också förbättrat kommunikationen utåt och informerar om nya resultat i nyhetsbrev, faktablad och på olika seminarier, säger Johan Ascard.

Av Marianne Persson

Susanna Lundqvist, projektledare