Fascinerande växter på TV

Publicerad: 10 april 2017

För en månad sedan anordnade SLU och Umeå universitet en öppen seminariedag om fascinerande växter. Seminarierna filmades av UR Samtiden, och visas snart i Kunskapskanalen.

Hur fungerar växterna och hur ser det ut inne i cellerna? Hur samarbetar växter och svampar i marken? Dessa frågor, och flera till, besvarades i de åtta föreläsningar för allmänheten som gavs under en seminariedag om växtforskning vid SLU i Umeå den 9 mars.

Alla åtta föreläsningarna spelades in av UR Samtiden och sänds i Kunskapskanalen 11–12 april, med repris 22 april. Fyra av seminarierna hölls av SLU-forskare, ett på svenska och tre på engelska. De engelska sänds med text på svenska.

Föreläsningarna finns också på play-kanalen UR Skola:

Växternas cell-och molekylärbiologi och genetik är ett spännande forskningsfält där SLU ligger långt framme. Seminariedagen anordnades av Umeå Plant Science Center, UPSC, som är ett samarbete mellan SLU och Umeå universitet. Centret är en världsledande miljö för växtbiologi.

Sändningstiderna i Kunskapskanalen

SLU-forskarnas föreläsningar sänds på följande tider:

• Trafiken i växtceller. 11 april 17.35–18.00, repris 22 april 10.10–10.30.
    Forskaren Anirban Baral förklarar hur olika funktioner i en växtcell utbyter information och material med varandra och hur man går tillväga när man forskar om växtceller.
  • Kemikalier för att dissekera växter. 12 april 16.20–16.45, repris 22 april 10.30–10.55
    Allt som händer i en växt är styrt av proteiner. Siamsa Doyle forskar om egenskaper i växter genom att blockera olika proteiner med hjälp av kemikalier.
  • Symbiosen mellan svamp och träd. 12 april 16.45–17.10, repris 22 april 10.55–11.20
    Trädens rotsystem är fascinerande, berättar forskaren Judith Felten. Träd tar hjälp av svampar för att ta upp näring och vatten och ger i gengäld socker till svampen via fotosyntesen.
  • Framtidens skogsgenetik. 12 april 17.30–18.00, repris 22 april 11.40–12.10
    Anders Fries, forskare i skogsgenetik, berättar vad gamla fältförsök har lärt oss om vedegenskaper och vad molekylärgenetiska studier kan lära oss.