Land + hav = sant?

Publicerad: 24 april 2017

Forskare från SLU Aqua och Stockholms universitet har precis besökt vattnen utanför Stora Karlsö på Gotland. Från SU:s nya forskningsfartyg R/V Electra af Askö undersökte man möjliga kopplingar mellan havsfåglar, fjädermyggor och hussvalor.

– Vi har i tidigare forskning visat att Stora Karlsös oväntat stora population av hussvalor lever av marina tillgångar, vilket tyder på att det kan finnas en koppling mellan hav och land, säger Jonas Hentati-Sundberg, forskare vid institutionen för akvatiska resurser på SLU (SLU Aqua).

Troligen äter hussvalorna bland annat fjädermyggor (Chironomidae), som innan de blir vuxna myggor lever som larver på havsbottnen. Fjädermyggslarverna kan gynnas av näringsrika förhållanden. Sådana förhållanden råder vid Stora Karlsö - Östersjöns största havsfågelkoloni - där fåglarnas spillning påverkar näringstillgången i vattnet. Forskarna vill ta reda på om det näringsläckaget påverkar mängden fjädermyggslarver och därmed också hussvalornas diet.

– Vi använde Electras ekolod för att försöka finna lersediment i nära anslutning till ön som skulle kunna vara en livsmiljö för fjädermyggorna. Vi hittade sådana sediment ca 800 m ut från Karlsö och även längre ut, men syrebristen där var så stor att vi inte kunde se några bottendjur. Men däremot hittade vi fjädermyggor i vegetationszonen precis utanför fågelberget, berättar Jonas Hentati-Sundberg.

Nu ska de prover som tagits under undersökningarna analyseras, och senare i sommar ska nya provtagningar genomföras i vegetationszonen.

Läs mer om projektet, och om R/V Electra av Askö, Stockholms universitets nya forskningsfartyg, på Östersjöcentrums webbplats >>

Jonas Hentati Sundberg, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Havsfiskelaboratoriet, SLU