Nya projekt inom Tillväxt Trädgård

Publicerad: 26 april 2017

Sex nya projekt beviljades medel från Tillväxt Trädgårds Tillväxtfond vid styrgruppens möte i mars 2017. Här följer en kort beskrivning av de nya projekten.

Nya vägar till ökad förädling, kommersialisering och lönsamhet i bärföretag.

För att nya produkter och nya marknader för bär och bärprodukter ska utvecklas krävs nya former för samverkan. Projektet omfattar värdekedjans alla länkar. Konsumenternas intresse för bär är stort men det krävs insatser för att branschen ska kunna utvecklas. I en förstudie ska nu möjligheterna till ökad lönsamhet och ökad kommersialisering av framförallt svarta vinbär och allåkerbär undersökas.

Projektet genomförs i samverkan mellan Hushållningssällskapen Norrbotten-Västerbotten , Hushållningssällskapet Halland, SLU Alnarp branschorganisationer och enskilda företag. Sökande är Sara Byström, Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten och Fredrik Fernqvist, SLU Alnarp.

Förstudie för utveckling av plattform för digital arbetskraftsförmedling mellan trädgårdsproducenter
.

Många trädgårdsföretagare måste med kort varsel rekrytera ett stort antal säsongsanställda. En digital plattform för arbetskraftsförmedling kan underlätta för både arbetsgivare och arbetstagare.
Genom en förstudie ska intressen och behov kartläggas genom intervjuer och undersökning av vilka teknikplattformar som i dag finns tillgängliga.

Den långsiktiga målsättningen är att ta fram en tjänst som gör att arbetstagare och arbetsgivare i trädgårdsnäringen på ett enkelt sätt kan hitta varandra och komma överens om förutsättningarna för ett enskilt arbete. Sökande är Ulrik Lovang, Lovang Lantbrukskonsult AB.

Mindre förluster och bättre kvalitet i ekologisk äppelodling – steget mellan forskning och praktisk handling.

För att nå lönsamhet i den ekologiska äppelodlingen krävs bättre kontroll av lagringssjukdomar. Ytterligare växtskyddsförsök kan vara ett steg på vägen.

Det finns idag inga kemiska medel som är godkända för att användas vid lagring av ekologiskt producerade äpplen. I tidigare SLU-projekt har försök med att spruta träden med en blandning av de EU-godkända preparaten thymol och eugenol gett positivt resultat under lagringsperioden.

Marie Olsson och Ibrahim Tahir, båda från SLU Alnarp, ska i projektet göra ett större försök med thymol och eugenol, i nära samarbete med Äppelriket Österlen Ekonomisk förening.

Effektivisering av rotgallnematod DNA-extrahering från jord – direktanalys av jordprover.

Rotgallnematoder i grönsaksodlingar kan upptäckas med den DNA-baserade analysmetoden LAMP. I ett nytt projekt ska analysen av jordprov testas och effektiviseras.

Jordanalys är en viktig metod för att motverka skördeförluster orsakade av skadegöraren rotgallnematod i frilandsgrönsaker, framförallt i morötter. Det krävs analys av flera jordprov från varje fält för att kartlägga förekomsten av skadegöraren.

Zahra Omer, Hushållningssällskapet/ HS Konsult och Maria Viketoft, SLU ska tillsammans med ett antal medsökande utveckla metoden för jordanalys genom en pilotstudie.

Utveckling av övergripande marknadsföringskoncept för svenskproducerade plantskoleväxter på konsumentmarknaden

Nya varumärken och koncept kan öka handeln med svenska växter till privatkonsument. En ökad andel svenskproducerade plantskoleväxter är dessutom bra för både miljö och klimat.

Utbudet i svenska trädgårdsbutiker av bland annat träd, buskar och fruktträd består till cirka 80 procent av importerade växter. Många av de svenska plantskolorna är främst inriktade på produktion för professionella användare som entreprenörer, anläggare, kommuner och kyrkogårdsförvaltningar. Med produktutveckling och marknadsföring finns stora möjligheter att vinna marknadsandelar inom handeln med växter till privatkonsument.

Projektet utförs som ett samarbete mellan producenter, trädgårdsdetaljhandeln och Institutionen för arbetsvetenskap, ekonomi och miljöpsykologi samt Kompetenscentrum företagsledning på SLU Alnarp. Sökande är Maja Persson, LRF Trädgård.

Tunnelodlade grönsaker för ökad tillväxt

Grönsaksodling i tunnel kan ge säkrare skördar, ökad volym och förlängd odlingssäsong. För att odlarna snabbt ska komma i gång med den nya tekniken krävs större kunskap.

Behovet av svenskodlade grönsaker ökar men alltmer varierande väderlek med regn, hagel och vindbyar skapar problem för svenska grönsaksodlare. För att få en säkrare produktion intresserar sig fler och fler därför för tunnelodling.
Det finns många frågetecken om vilka grödor som lämpar sig för tunnelodling i Sverige och vilka metoder för bland annat plantuppdragning, växtskydd och bevattning som fungerar bäst under svenska förhållanden.

Marie Hansson, Hushållningssällskapet Väst och David Hansson, SLU Alnarp vill genom en intervjuundersökning och litteraturstudier öka kunskapen om tunnelodling.

Av Marianne Persson

Susanna Lundqvist, projektledare