Forskarna på slottet

Publicerad: 15 maj 2017

”Uppsalaåsen och vår framtida dricksvattenförsörjning” är temat på Uppsala länsstyrelses föreläsning där två av institutionens forskare medverkar

Den 16 maj anordnar Uppsala länsstyrelse för första gången ett arrangemang med föreläsningar och diskussioner under namnet ”Forskarna på slottet”. Tanken är att det ska bli ett återkommande arrangemang som ska bli bidra till ökad kunskap samt nya relationer och samarbeten inom länet. Temat denna gång är ”Uppsalaåsen och vår framtida dricksvattenförsörjning” och två av de tre föreläsarna kommer från institutionen för vatten och miljö, SLU. Karin Wiberg föreläser om faran med de okända kemikalierna i vårt vatten och Stephan Köhler talar om vad Sveriges längsta underjordiska vattenverk gör för Uppsalabor nu och i framtiden. Fritjof Fagerlund från institutionen för geovetenskaper, Uppsala universitet, föreläser om föroreningar i grundvattnet. Efter föreläsningarna inbjuds åhörarna att delta i diskussionen som Magdalena Thorsbrink från SWECO håller i.