Ny giftfri teknik mot krussjuka i potatis

Publicerad: 16 maj 2017

Krussjuka kan spridas till många potatisplantor innan det syns för blotta ögat. Med hjälp av infraröd kamera kan man ta bort sjuka plantor i tid, utan att behöva bekämpningsmedel.

Potatis kan drabbas av virussjukdomen krussjuka, som sprids av bladlöss eller infekterade potatisknölar. Det kan sprida sig till många plantor innan det syns för blotta ögat, men med hjälp av infraröd teknik kan angreppet upptäckas mycket tidigare.
Velemir Ninkovic på institutionen för växtproduktionsekologi på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, har utvecklat tekniken. Tekniken utvecklas nu vidare genom ett SLU-anknutet företag.

– Potatisplantan, liksom många andra växter, reagerar på infektioner genom att förändra bladtemperaturen, säger Velemir Ninkovic.
Genom att sjuka plantor tas bort innan viruset hinner spridas behöver man inte bespruta fälten mot krussjukebladlusen.
– Tekniken är användbar både vid konventionell och ekologisk odling. Och det ökar möjligheten sälja vidare en del av sin potatis som utsädespotatis, säger Velemir Ninkovic.
Att sälja en del av skörden som utsäde kan öka intäkterna för odlaren markant jämfört med att enbart sälja den som matpotatis. Det kan särskilt ha betydelse för ekologiska odlare menar Velemir Ninkovic. – Idag är det brist på ekologiskt odlad utsädespotatis.

Tekniken håller fortfarande på att utvecklas, nästa steg är att utveckla en robot som kan gå genom ett fält för att hitta och ta bort sjuka plantor. Inspektörer som ska godkänna potatis för utsäde skulle kunna använda drönare med en infrarödkamera. Velemir Ninkovic hoppas att de första robotarna kommer testas i fält om 2-3 år.