Biodiversitet i centrum

Publicerad: 07 juni 2017

Nya numret av Biodiverse handlar om olika forskningscentra i Sverige som arbetar med biologisk mångfald. Följ med på en exposé i det vetenskapliga landskapet!

I detta nummer av Biodiverse presenteras fyra forskningscentra i Sverige som arbetar med biodiversitet: BECC – Biodiversity and Ecosystem services in a Changing Climate, GGBC – Gothenburg Global Biodiversity Centre, Artdatabanken samt CBM. Vart och ett av dessa centra berättar om sin organisation och sin forskning. Museernas samarbetsorganisation Namsa presenteras också.

Ur innehållet:

BECC: ”Med ett tvärvetenskapligt angreppssätt arbetar vi med hur svensk markanvändning kan förenas med en långsiktigt hållbar utveckling i ett föränderligt klimat.”

GGBC: ”Centrumbildningen innebär inledningsvis ett samarbete mellan 13 olika partners som tillsammans vill utöka och vidareutveckla forskningen om biodiversitet, samt bättre länka samman forskare, beslutsfattare och allmänhet.”

Artdatabanken: ”Inte minst genom Artprojektets tillkomst utökades ambitionerna till att arbeta med alla arter, inte bara de rödlistade. Ett mål är att hitta och beskriva alla landets flercelliga arter.”

CBM: ”CBM vill öka förståelsen för biologisk mångfald som samhällsfråga och har sedan starten arbetat tvärvetenskapligt och tillsammans med beslutsfattare samt andra aktörer.”

CBM:s föreståndare Tuija Hilding-Rydevik i sin ledare för Biodiverse nr 2, 2017:

”Hur kan vi förstå ett samhälleligt problem som förlust av biologisk mångfald? Brist på grundläggande ekologisk information? Resultat av vårt globala neoliberala ekonomiska system? Dålig kunskap hos planerare och beslutsfattare samt allmänhet? Våra livsstilar?

Artiklarna i detta nummer av Biodiverse om olika centra för biologisk mångfald och om museernas roll visar en stor variation i hur frågan om biologisk mångfald problematise­ras och vad som fokuseras. Från studier av genetik till studier av mänskliga drivkrafter. Och forskning om biologisk mångfald behöver verkligen spänna över många vetenskapliga fält.”

Läs Biodiverse på webben: www.biodiverse.se

Prenumerera utan kostnad genom att skicka ett mejl till biodiverse@slu.se