Hållbar konsumtion - institutionen involverad i Mistra-projekt

Publicerad: 19 juni 2017

Mistra beviljar ett anslag om 45 miljoner till ett forskningsprogram om hållbar konsumtion, där Rob Hart ingår i forskargruppen.

KTH kommer att leda arbetet där forskare från ett antal universitet samarbetar. Betydelsefulla aktörer från näringslivet och den offentliga sektorn ingår, och dessa bidrar med ytterligare åtta miljoner i medfinanisering.

Tillväxtdrivande konsumtion av varor och tjänster utgör en viktig bas i det moderna samhällsbygget. Samtidigt hänger många av de miljöproblem som världen står inför tajt ihop med våra produktions- och konsumtionsmönster. Det gäller bland annat negativ klimatpåverkan, ohållbar resursanvändning, utarmning av ekosystem, minskad biologisk mångfald och utsläpp av miljögifter.

För att komma tillrätta med de här problemen inrättar Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, Mistra, ett nytt forskningsprogram som i förlängningen ska bidra till att konsumtionens miljöpåverkan minskas. Programmet går under namnet "Sustainable consumption – from niche to mainstream".

Robs bidrag kommer att vara att analysera konsekvenserna för hela ekonomin av en övergång till hållbar konsumtion, inklusive delning av varor och tjänster, mindre konsumtion och arbete, samt en övergång till mer resurseffektiva produkter och tjänster. Vilka är konsekvenserna för ekonomisk tillväxt och välfärd, inklusive tillhandahållande av tjänster som utbildning och hälsovård?