Fjällkalendern igång

Publicerad: 29 juni 2017

Är du i Abisko i sommar? Då kan du som medborgarforskare bidra till att öka kunskapen om klimatförändringarna effekter i den svenska i fjällen. Rapportera in dina observationer i Fjällkalendern.

Vilka effekter ser vi av klimatförändringarna i den svenska i fjällen? Forskare blåser just nu liv i en 100 år gammal fenologistudie i Abisko som gjordes av botanikern Thore C.E. Fries. Under tre år gick han upp och nerför fjället Nuolja var femte dag och gjorde noggranna noteringar av tidpunkten för snösmältning och växternas utveckling längs hela sluttningen.

Då räknades Abiskos klimat som arktiskt, men så är det inte längre, eftersom medeltemperaturen stigit över noll grader i genomsnitt. Det gör att såväl växtsäsongen som växtsamhällena förändrats.

Genom den nystartade Fjällkalendern kan den som befinner sig i fjällen skicka in sina observationer och på så sätt bidra till forskning och miljöövervakning om effekterna av klimatförändringen. Befinner man sig på plats just i Abisko kan man i bokstavlig mening gå i Fries fotspår och fortsätta hans observationer.

̶ Vi hoppas på hjälp från allmänheten med att göra nya observationer längs den gamla fenologislingan, och för att göra det enklare har vi tagit fram en app som stöd, berättar Kjell Bolmgren vid SLU, som ansvarar för Fjällkalendern.

Fakta:

Fjällkalendern är ett samarbete mellan Umeå universitet, Abisko Naturvetenskapliga Station och Polarforskningssekretariatet, naturum Abisko och Länsstyrelsen i Norrbotten samt Naturens kalender och SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.

Arbetet med Fjällkalendern presenterades under Abisko Arctic days 27-28 juni 2017

Fjällkalendern är en del i arbetet med att följa Naturens kalender.

Kjell Bolmgren, koordinator för Svenska fenologinätverket, Naturens kalender
E-post: kjell.bolmgren@slu.se