Hur undviker man fuktskador i ridhus?

Publicerad: 13 juni 2017

Ett examensarbete vid SLU Alnarp har undersökt vilka faktorer som påverkar om ridhus får problem med fuktskador och hur man bäst undviker det.

Klimatet i ridhus under vintern är sällan problemfritt eftersom stora mängder fukt kontinuerligt tillförs via hästar och människors värmeproduktion samt den bevattning som används för att hålla underlaget i gott skick. De milda vintrarna i södra Sverige försvårar ytterligare fuktproblematiken eftersom ventilationen sker med hjälp av uteluften, som redan håller hög fuktighet. Om inte ridhuset klarar att ventilera ut den fukt som tillförts eller genom en temperaturhöjning sänka den relativa luftfuktigheten i luften, är risken stor för mögelpåväxt, försämrad luftkvalitet och en nedsatt hållbarhet i konstruktionen. Resultatet i slutändan blir en ekonomisk belastning på grund av renoveringskostnader, men även en hälsorisk för såväl människor som hästar.

I studien har olika ridhus jämförts baserat på̊ ventilationslösning, isolering/ icke isolering och eventuell tillskottsvärme för att ta reda på̊ vad som skiljer de ridhus som har ett fungerande inomhusklimat från de som brottas med fuktproblem.

Resultatet visar att de isolerade ridhusen, både med och utan tillskottsvärme, i högre grad brottades med hög fuktighet inne jämfört med de oisolerade. Bäst hanterar ridhusen fukten som tillåter ett stort ventilationsflöde och nästintill håller samma klimat inne som ute. Ett tillfredsställande ventilationsflöde kan till exempel uppnås genom perforerade plåtväggar eller väl dimensionerade ventilationsöppningar.

Studien indikerar att det viktigaste vid byggnation av ridhus är att säkerställa en tillräcklig ventilation så att den tillförda fukten kan transporteras ut ur ridhuset. Mer detaljerade studier krävs för att dimensioneringsregler anpassade för ridhus kan utarbetas.

Ett examensarbete av Ulrika Hansson

Handledare: Michael Ventorp, SLU, Institutionen för biosystem och teknologi