Magdalena Åkerfeldt ny forskare kopplad till EPOK

Publicerad: 08 juni 2017

Magdalena Åkerfeldt är ny forskare kopplad till EPOK i ett deltidsuppdrag om utveckling av produktionssystem med fokus på djurhälsa.

Magdalena har en tjänst vid SLU i Uppsala på institutionen för husdjurens utfodring och vård, med fokus på forskning och undervisning om grisproduktion.
– Det känns mycket inspirerande och roligt med det här uppdraget på EPOK. Att få arbeta med viktiga frågeställningar och kommunikation om utveckling av robusta system för ekologisk animalieproduktion och djurhälsa känns mycket spännande, säger Magdalena.
Magdalena är född och uppvuxen strax norr om Uppsala och har alltid haft ett stort intresse för djur och natur. Men det var först i vuxen ålder som hon bestämde sig för att utbilda sig inom området. Hon läste till husdjursagronom och fortsatte sedan med doktorandstudier i ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om ekologisk grisproduktion.

Magdalena disputerade 2008 med sin avhandling "Näringsförsörjning, hälsa och beteende i ekologisk grisköttproduktion". Efter disputation fortsatte hon att forska och undervisa på SLU, främst om grisproduktion, ekologiska produktionssystem och nutrition.

2011 började Magdalena på LRF som marknadsutvecklare och expert inom ekologisk produktion, i ett projekt om nationella riktlinjer för ekologisk produktion. Hon har också hunnit starta och driva ett konsultföretag med uppdrag inom gröna näringarna, innan hon i oktober 2016 återigen började arbeta som forskare på SLU.